La Punteta · 21 de Novembre de 2016. 17:22h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

El pijocatalanisme


Durant els darrers dies he cobert diverses iniciatives de gent que pretén omplir el buit que ha deixat Convergència des del centre a la seva dreta. Primer va ser una xerrada amb un dirigent d’Unió que em va explicar que, vist els 22 milions de deute, es refugiarien a I’Institut d’Estudis Humanístics Miquel Coll i Alentorn (INEHCA), la fundació del partit. I més endavant intentarien refundar la formació.

L’altra és la presentació de Lliures, la nova força que impulsa l’exconseller Fernández Teixidó. En aquest cas em vaig perdre la presentació pública a l’Auditori Axa de Barcelona perquè el mateix dia tenia una performance al Col·legi de Periodistes i després no volia faltar, ni boig, la presentació del llibre de López de Lerma. Però vaig estar a l'acte previ al CCCB el passat 26 d’octubre.

Finalment, vaig anar a l’estrena de Portes Obertes del Catalansime, la plataforma promoguda per dirigents del PSC i d’Unió, el passat dia 15 a l’Espai Francesca Bonnemaison. A Barcelona.

No faran res de bo. Cap de les tres. Com a molt esgarrapar un o dos diputats depenent de si sona la flauta, l’abstenció i la llei d’Hondt. Unió es va quedar fora el 27-S amb 102.000 vots. Si fas la gosadia de crear un partit en aquest país en el que tot està dat i beneit el mínim que pots fer és aspirar a la majoria absoluta.

I saben per què no faran res de bo? Perquè ningú parla d’immigració. El dia que vaig enraonar amb el mencionat dirigent d’Unió em va explicar que farien propostes en matèria de fiscalitat, tercera edat, sanitat i educació. En acabar la conversa li vaig dir:

- Te n’adones que has oblidat immigració?

Es quedar parat i em va contestar:

- És que nosaltres som social-cristians

- I què?

Al cap i a la fi, Merkel és demòcrata-crisitana com ells i, a la propera campanya electoral, haurà de parlar de refugiats i d’immigració. Entre d’altres raons perquè l’opinió pública alemanya ha canviat. Sobretot des dels incidents de la nit de Cap d’Any. Encara tindrà sort la cancellera si aconsegueix revalidar un quart mandat. En la meva opinió és un error presentar-se. Més valia sortir per la porta gran. Si guanya patirà de valent.

La matexia sensació vaig tenir després amb Lliures. La formació promoguda per Antoni Fernández Teixidó i els exdiputats de CDC Xavier Cima i d’Unió Roger Montañola. En el manifest que em van lliurar al CCCB no hi havia ni una paraula d’immigració. Això sí, el típic programa lliberal: “les llibertats individuals, “el lliure mercat”, “la moderació fiscal”, “el protagonisme de la vida civil”.

A l’acte de Portes Obertes, en canvi, va sortir el tema encara que de refiló. Pere Navarro va recordar que als anys 60 i 70 “van venir gent d’altres llocs d’Espanya”, però que “ tots tenien mes o menys el mateix aspecte". En canvi, ara  "ja no resen al mateix déu, ja no vesteixen igual, tenen diferen color de pell”. Va parlar de “cohesionar” en comptes d’integrar, però va plantejar el tema.

L’exdelegat de la Generalitat a Madrid, Jordi Casas, va alertar també que hi ha “riscos que posen en perill la nostra civilització”. Suposo que per l'islamisme radical. I Marc Miró, d’Unió de Joves, va advertir sobre la “insuficient natalitat”. Va ser de les coses més importants que es va dir aquella nit encara que soni molt carca. Un dia Duran va assegurar que, a Palafrugell, ja neixen és Mohameds que Jordis i se li van tirar a sobre.

Llástima que Erika Torregossa, del PSC, ho va tornar a espatllar -no és la primera vegada- perquè va sortir amb la cantarella de "la Catalunya inclusiva on tothom, vingui d’on vingui, tingui les mateixes possibilitats”.

Ja sé que es d’origen colombià -el seu avi va ser un republicà que es va haver d’exiliar pel franquisme-, però la idea que Catalunya és terra d’acollida i hi cap tothom s’ha d’acabar. No podem badar més. Ni continuar amagant el cap sota l'ala.

Benvinguts tots els que vulguin venir, però amb papers. I sobretot amb drets i deures. Aquí hi ha uns valors -la laïcitat, la separació Església-Estat, la igualtat de sexes, la democràcia parlamentària- que s’han de respectar.

Per això deia que cap dels tres embrions de partit esmentats tenen futur: Catalunya ha rebut un milió de persones en deu anys i no podem parlar d'immigració? Ens hem begut l'enteniment?. No podem parlar de l’impacte en el sistema educatiu, en el sistema sanitari, en l'Estat del Benestar? Quan treus el tema, a la mínima, et diuen racista o islamòfob, l’expressió de moda.

Cal parlar de la immigració sense populismes i sense demagògia perquè si no ho fem nosaltres llavors sí que ho faran formacions xenòfobes, que és exactament el que ha passat a la resta d’Europa. Les classes populars, que són les que més han patit la crisi, s'han passat en massa a opcions populistes.

No té futur cap partit que no abordi seriosament aquest tema. Per què es creuen que ha guanyat Trump? Per la immigració. I perquè va guanyar el Brexit? Pel mateix. Hi ha un estès sentiment que la nostra identitat col·lectiva perilla.

A les darreres eleccions generals, en una reunió del comitè de campanya d’Unió, un dels presents li va dir a Duran: “vols treure vuit o nou diputats?”. Duran es va quedar parat i va preguntar: “com?”. “Parla d’immigració”, li van aconseller. El líder d’Unió, malgrat que ha estat valent en la matèria en altres ocasions, no ho va fer i va esquivar el tema durant la campanya. Si no ho hagués fet potser Unió encara existiria.

10 Comentaris

#9 el talp venjador, Barcelona, 27/11/2016 - 09:16

totalment d'acord amb l'artícle. Per apreciar la magnitut del problema, recomano a tothom que vulgui fer-se una passejada pel carrer Hospital,des de la Rambla fins a la Ronda, un dissabte a la tarda nit.Fa veritable fredor.Allò ja no és Europa, és un altre món.

#8 J0an, Mataró, 23/11/2016 - 17:38

No tenen comptenències llavors és parlar per parlar sobre un tema que no poden fer res.

#6 Odi, Barcelona, 22/11/2016 - 17:21

M'agradaria sapiguer la realitat de les entrevistes que semblan selectives i en busca d'una resposta ja dita i beneïda........ Sembla un R que R, només amparat amb la ideologia avantposada als principis d'un partit més que conegut.....si que es veritat que existeix una realitat social del entorn im

#5 Muts i a la gàbia, Mutisland, 22/11/2016 - 16:14

Totalment d'acord amb l'article, pero és evident que res no canviarà (de moment) i quan ho faci les consequències seran molt grosses precisament per haver tirigat massa a obrir els ulls i perdre la por a dir el que gairebè tothom pensa. Trist pero real, no cal tencar més els ulls a la realitat.

#4 Pepe, Alacant, 22/11/2016 - 10:06

En su entorno social la inmigración no es un problema y menos aún una amenaza, en el de sus posibles votantes (con razón o sin ella) lo son ambas. Lo quieran o no algún día tendrán que enfrentarse a la cuestión, cuanto más tarden, peor.

#4.1 pepe.----, andorra, 23/11/2016 - 12:16

si q lo es, en su entorno social, la q cuida a los niños ya no es gallega, es filipina, el q hace chapuzas, ecuatoriano y no andaluz, el paleta, marroqui y no extremeño....Si q ha cambiado y lo sabe, pq gana mas y se gasta menos pq eso es lo q hace la inmigracion descontrolada.