La Punteta · 14 d'Agost de 2017. 12:35h.

JOAN B. GAVALDÀ

Politòleg

El procés ha mort

Quan arriba l'estiu hi ha una sèrie de notícies que afloren any rere any com Guadiana qualsevol. En l'àmbit internacional, la tensió de Corea del Nord amb EEUU o la reclamació espanyola de Gibraltar, entre d’altres. O més domèsticament, les vagues a l'aeroport de El Prat, just en les dates de més trànsit aeri. Els controladors, pilots, o el servei de neteja, saben que fer aturades durant aquesta època de l'any té un gran ressò mediàtic, una alta incidència i malestar en els usuaris, que els situa en una bona posició de sortida i de força en una hipotètica mesa de negociació laboral.

Enguany, el personal de seguretat va començar amb una "vaga de cel encoberta" durant 15 dies a finals de juliol, amenaçant amb la vaga real al començar el mes d'agost si no se solucionaven les seves demandes. Aquests treballadors pertanyen a la divisió de seguretat del Grup EULEN.

EULEN treballa diferents àrees: neteja, seguretat, manteniment, serveis de RRHH, sociosanitaris, medi ambient, etc. i està present en sectors com el de la indústria, l'administració pública, l'educació i ciència, el turisme, la salud, l'energia i aigua, el transport, la banca i assegurances, les telecomunicacions, la distribució comercial, etc. Com es pot deduir fàcilment per la varietat de serveis i sectors on està present, EULEN és una empresa que viu de l'externalització de serveis dels altres.

A una empresa que té com a objectiu obtenir contractes de serveis perquè altres s'estalviïn costos, sobretot en personal, i que participa activament en la precarització del mercat laboral, no se li pot demanar que tingui massa ètica laboral.

Aquests dies es comparava el contracte de seguretat a Barajas adjudicat per un any a PROSEGUR, amb el de El Prat d'EULEN pel mateix import però per a 2 anys. Els amants de mirar la contractació pública de serveis només per criteris econòmics, haurien d’haver vist que l'import de l'oferta presentada per a El Prat es podria haver desestimat per considerar-la una oferta amb baixa temerària. ¿Es pot fer la mateixa feina a Barcelona a la meitat de preu que a Madrid sense que afecti les condicions laborals, tant econòmicament, com en número de personal contractat, com en la formació d'aquest?

En els primers dies de la "vaga de cel", la representant dels treballadors va explicar que quan va entrar EULEN en la gestió de la seguretat de l’aeroport, van subrogar una part dels treballadors de l'anterior empresa i una altra part es va contractar de nou. Per normativa de seguretat, per cada arc i control de la imatge ha d'haver-hi 4 persones i un mínim de dos amb formació per controlar els monitors. S'arriba al mes de juliol sense complir aquests requisits. Sustenten la reclamació econòmica pel fet que un vigilant té un sou base que amb prou feines arriba a 800?€/mes i només treballant totes les hores extres arribaven a uns 1200-1300?€/mes. Tan sols amb aquests dos punts ja tenim un conflicte laboral servit.

Quan el comitè d'empresa planteja a EULEN que per negociar vol representants de l'empresa concessionària, en aquest cas, l'empresa pública AENA, perquè és la responsable de contractar el servei, aquesta s’hi nega al·legant que és un conflicte laboral aliè a ells. Meeeec! Error!!!

Recordem que AENA és una empresa pública participada majoritàriament per l'estat, per tant depenent orgànicament del Ministeri de Foment. Qui defensi que ni AENA, ni el Ministeri no tenen cap competència, o menteix o simplement desconeix com funciona l'Administració Publica.

Us poso un exemple molt més proper i entenedor. Imaginem que la ciutat de l'Hospitalet de Llobregat per recollir les escombraries del seu municipi no té personal propi sinó que contracta una empresa com Fomento de Construcciones y Contratos (FCC) perquè ho faci. El contracte inclou el personal, els vehicles que fan servir, contenidors propis, neteja d'aquests, etc. Ara, imaginem que hi ha un conflicte laboral entre els treballadors i FCC. L'empresa concessionària de recollida d'escombraries es nega a negociar, i s'inicia una vaga. El resultat és que no es recull la brossa i s’acumula descontroladament als contenidors i als carrers. Els ciutadans de l'Hospitalet a qui demanarien responsabilitats, a FCC o a l’Ajuntament? Fins i tot, ens podem imaginar que si la vaga s'allargués i des del govern municipal no s'hagués pres cas mesura per acabar o reduir els efectes de la vaga, algun ciutadà, si es trobés l'alcaldessa, no li demanaria responsabilitats i que fes alguna cosa?

Però en aquest país, Espanya, tot va al revés. Fent un joc de tril·lers amb triple salt mortal, Andrea Levi (PP) en una entrevista per RAC1, seguia argumentant que era un conflicte laboral entre EULEN i els seus treballadors, però que AENA, i molt menys el govern espanyol, no te cap responsabilitat. Seguia afirmant que com és un tema laboral, la competència és autonòmica i, per tant, s'havia arribat a la vaga per una mala gestió del servei de mediació laboral de la Generalitat, "Només estan pendents del referèndum il·legal i no dels usuaris de l'aeroport." Bravo!, i es va quedar tan ample. Però aquesta argumentació no va ser un estirabot de la diputada popular sinó que dies més tard, el mateix Mariano Rajoy, després de la visita al Rei que es trobava de vacances a Mallorca, en roda de premsa segueix amb el mateix discurs insinuant que “a cap aeroport espanyol no passa el que passa a El Prat, per alguna cosa serà…" deixant entreveure altra vegada que és culpa de la Generalitat i cínicament diu que amb aquests temes no es pot fer política. Eing? M’ho torna a explicar? Si no es pot fer política en temes com aquests... en què es pot fer política? No criticàvem a la Colau per les vagues de metro? Doncs... Mariano, assumeix la teva responsabilitat.

La Generalitat fa dècades que demana una gestió si no descentralitzada, com a mínim consorciada entre Estat, Generalitat, Cambres de comerç, etc. per a l'aeroport de El Prat, a l'estil de què ja està funcionant al Port de Barcelona o a la majoria dels aeroports del món. Però en negociacions, primer amb Pujol, després amb Maragall, incloent-ho al nou estatut, o en Mas, els governs socialistes i populars s'han negat repetidament a aplicar alguna fórmula de cogestió a El Prat. Per tant, qui té totes i ha volgut mantenir les competències aeroportuàries és l’Estat.

Arribats fins aquí, què fem? Doncs que "cada pal aguanti la seva vela" i que el Govern del PP pari de mentir. Si tens un grup de treballadors amb una vaga de cel encoberta i amenaçant de fer vaga indefinida, no amaguis el cap sota terra perquè, si ho fas, et quedes amb el cul enlaire. La ciutadania, usuaris, i/o turistes, reclamen dels seus governants competents reaccionar abans que es convoqui una vaga indefinida, llargament anunciada. ¿O potser ja anava bé donar una mala imatge de Barcelona, capital de Catalunya, a 2 mesos del Referèndum? Ja sé… Ara sortiran els hiperventilats unionistes acusant-me de conspiranoic, però si no és aquest el motiu, n’és un encara pitjor, és mala gestió del govern espanyol.

Nota: Amb aquest article volia fer un petit joc de comunicació política. No us heu adonat que el títol no té res a veure amb el contingut? Que pensàveu llegir amb un títol com "El Procés ha mort"? Us hagués cridat la mateixa atenció i ganes de llegir si el títol hagués sigut "La incompetència a l'aeroport d’El Prat"?

Existeixen tants palmeros independentistes com unionistes.

10 Comentaris

#12 Pepon, Bcn, 22/08/2017 - 21:16

Politólogo... Jajajaja

#11 Pedro Vidal, Barcelona, 18/08/2017 - 00:55

Pues sí, muerto matao. Y si quieres más visitas, titula " Gavaldà en pilotes" y lo petas.

#10 Sergi, Bcn, 17/08/2017 - 00:28

Algú es recorda de la "extraordinaria gestió" de Spanair i com va acabar? Allò era un aerolinea i va acabar en fallida...ara us imagineu si controlessin un aeroport? Gavaldá no seas tan palmero e intenta ser mas critico.

#9 badaloni, badalona, 16/08/2017 - 18:06

Nada nuevo bajo el sol. Un separatista mintiendo para que los lectores, siguiendo un falso titular, caigan y lean la gran parrafada. Es una lastima que el pruses este muerto, sr. Gavalda. Hubiese tenido un gran futuro como palmero oficial.

#8 Jordi, de Sallent, Sallent, 15/08/2017 - 22:07

home,
si volies fer un titular que cridés l'atenció seria "El procés ressuscita"