La Punteta · 27 d'Octubre de 2016. 18:26h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

Franco va morir al llit

L'estàtua de Franco, empastifada

Tinc tres teories sobre l'estàtuta de Franco: la primera que era per tocar els collons al sobiranisme. Si el Born havia estat el santuari del Tricentenari ara calia dessacralitzar el centre. Que millor que una estàtuta de Franco equestre just davant de l'edifici per deixar les coses clares. De retruc, si els sobiranistes van recordar les seves víctimes -les del 1714- nosaltres recordem les nostres amb una altra exposició: les del 1939.

Al cap i a la fi, de les primeres coses que va fer Ada Colau en arribar al càrrec va ser canviar-li el nom. D’El Born Centre Cultural de Barcelona a El Born Centre de Cultura i Memòria. No és exactament el mateix. També és una forma de deixar les coses clares: ara mano jo. Qui paga, mana.

La segona, que és una cortina de fum. Durant set dies no s'ha parlat de res més. Però si no han aconseguit aprovar ni el PAM (Programa d'Actuació Municipal) ni les ordenances fiscals. El govern de l'Ajuntament fa una mica com el govern de la Generalitat: postureo. Crec que de les poques decisions preses un any després de les municipals és que les bicicletes puguin continuar circulant per la vorera.

I la tercera és aquella frustració històrica de l'esquerra: com que no vam poder enderrocar Franco fem almenys que quatre eixelabrats enderroquin la seva estàtua. Ningú no demanarà ara responsabilitats als autors de la proesa o pels desperfectes en una obra d’art, encara que sigui d’un dictador.

Al capdavall, Franco va morir al llit. Almenys a Portugal van fer una revolució. Francesc-Marc Álvaro té un llibre sobre aquesta mala llet acumulada. Hi ha un capítol batejat precisament amb el títol “No tots els herois lluitaven per la democràcia”. I encunya el terme d'"afranquisme" per definir tota aquesta "majoria social anestesiada" (1).

Certament, sense el suport -per activa o per passiva- de les classes mitjanes, incloses les catalanes, el règim no hagués durat tant. En el fons, també a Catalunya, va haver-hi menys antifranquistes dels que ens pensem. Ara no ens fem els valents.

Com diu Gregorio Morán: “La Transición fue en gran parte la victoria, no sé si póstuma o egregia, de las clases medias alimentadas durante la dictadura. Esperar para evolucionar. No había por qué arrisesgarse, ni comprometerse, porque al final se haría lo que era inevitable hacer y todos estaríamos en la misma situación”. Doncs això.

 

(1) “Els assassins de Franco”, L’Esfera dels Llibres, Barcelona 2005

(2) “El precio de la Transición”, Akal, Madrid 2015, pàg 95

15 Comentaris

#7 FERRAN, BARCELONA, 29/10/2016 - 13:00

Amb el franquisme sempre ha existit una gran hipocresia: tothom l'odiava, però gairebé ningú va fer res -per covardia o per interés- per enderrocar-ho; passa com amb el Rajoy: tothom el menysprea, però sempre acava guanyant la partida.

#6 Xavicu, BARCELONA, 28/10/2016 - 14:02



M'agradaria saber PER QUÈ S'HA CANVIAT EL TÍTOL D'AQUEST ARTICLE. AHIR HI SORTIA LA PARAULA "ERC" I AVUI NO.

S'HA QEIXAT ALGÚ ? NO ÉREM TAN INDEPENDENTS, SR. RIUS?



#6.1 Xavier Rius, Martorell, 28/10/2016 - 18:48

ERC? Va errat

#4 Mefisto, BARCELONA, 27/10/2016 - 23:15

QUINA POCA IMAGINACIÓ HI HA A AQUEST PAÍS!

JO HAURIA AGAFAT L'ESTÀTUA DE FRANCO, LI HAURIA POSAT DAMUNT EL COLL UNA CARABASSA DE HALLOWEEN AMB UNA ESPELMA ENCESA A DINS I L'HAURIA VENUT AL MOMA PER UN GRAPAT DE MILIONS!

#3 Galderic, Barcelona, 27/10/2016 - 19:21

La Transició ha estat la victòria pòstuma, o la victòria continuïsta del franquisme, en això estic d'acord amb en Morán.
I per si hi havia dubtes, el cop d'estat reeixit del 23-F ho va aclarir del tot

#3.1 pepe2221862, andorra, 28/10/2016 - 15:13

otro q no se entera, el 23F fue un autogolpe para sacar a la luz a los elementos franquistas q aun tenian mando en plaza y se hizo aprovechando un asesinato de ETA de lo mas cruel. Aunque es cierto q los elementos mas corruptos del franquismo se aliaron con los nuevos para saquear España a lo grande. Y

#3.2 Galderic, Barcelona, 28/10/2016 - 20:36

Amic andorrà, els Reis són els pares, per si encara no ho saps.

#2 realitat, bcn, 27/10/2016 - 19:18

La dreta espanyola sempre ha estat hostil a Catalunya. Els monàrquics alfonsins, Primo de Rivera, Franco, AP-PP, etc etc . És una constant històrica. Per ells la catalanitat i les reivindicacions catalanes sempre han estat un estorb en el seu projecte de la España Una y Grande.

#2.1 Carlos BCN, Barcelona, 28/10/2016 - 11:21

Tens raó la dreta espanyola és la que més mal ha fet a Catalunya: com a exemple tenim CIU y ERC. Han fet molt mal a Catalunya, més que un terratrèmol, per molt que diguin estan a la dreta del Führer i Franco i al seu DNI posa "España". ERC y CIU = Dreta Espanyola anticatalana

#2.2 pepe.----, andorra, 28/10/2016 - 15:15

pues ahora no habra problema, la derecha en España no existe, no hay un solo partido español de derechas, o son socialdemocratas como el PP, impuestos a cascoporro, o son ultraizquierda como el PSOE y el amigo de rajao, don Pablo Iglesias.....