La Punteta · 19 de Juliol de 2016. 18:51h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

Les víctimes republicanes

De les víctimes de la rereguarda republicana se’n recordarà algú? Ho dic perquè hem commemorat el 80è aniversari de l’inici de la Guerra Civil com si hi hagués morts només morts a una banda.

Suposo que és una mena d’efecte Podemos. En d’altres ocasions l'efemèride ha passat més desapercebuda. Però ens hem llançat a mitificar la República com si hagués estat el paradís a la terra. Calvo Sotelo potser era un fatxa, però també el cap de l'oposició parlamentària i el van ventilar amb dos trets a boca de canó. I els fets de Maig, que va ser una guerra civil dins de la guerra del 36?. Qui va matar Andreu Nin? Els franquistes?. No, els nostres. I Carrasco i Formiguera de qui va haver de fugir?.

Els historiadors Josep Maria Solé i Sabaté i Joan Villarroya tenen un clàssic de l’any 1989 en el que descriuen “La repressió a la rereguarda de Catalunya (1936-1939)" (1). El segon volum és un simple recull estadístic, però fa feredat de pensar que en un sol poblet de Lleida, Llardecans posem per cas, van matar set persones en un sol dia: el 15 de novembre del 36. Cinc dels quals eren pagesos.

Mentre que Josep Termes i Arnau Cònsol calculaven al seu “La Guerra Civil a Catalunya (1936-1939)” que van ser assassinades "a sang freda 8.600 persones a Catalunya”. Uns 1.500 eren capellans -incloent-hi tres bisbes: Barcelona, Lleida i Tarragona- però dels 7.000 restants hi havia una mica de tot: gent de missa, laica, beates o militants catòlics més “que no pas burgesos” (2).


En fi, si algú vol aprofundir en el desgavell republicà té també la tasca de formiga que ha anat fent Ton Barnils, d’Edicions Dau, amb “Ordre Públic i violència a Catalunya (1936-1937)” o la “Crònica de la Guerra Civil a Catalunya”.

Perquè aquí sempre parlem de les patrulles de control com si fossin uns incontrolats o uns marcians, però eren gent de carn i ossos que depenien d’uns partits concrets. Més recentment, Federico Vázquez Osuna, a “Anarquistes i baixos fons” (L’Avenç), explica que hi havia cada perla que no el volien ni els seus.

Per això, com diu l’Ajuntament de Barcelona: “Lamentem tots els morts sense distinció perquè la humanitat és una actitud i un valor que ha de formar part de l’ètica política”. És l’única cosa assenyada que diuen perquè la declaració en qüestió sembla escrita per Karl Marx.
 
Per descomptat va ser una sublevació feixista -més aviat franquista perquè Franquito anava a la seva-, però abans que els franquistes afusellesin al Camp de la Bota o a Montjuïc ho van fer els republicans. Malauradament, sol passar a les guerres.

I uns tenen les matances de Málaga o Badajoz, però els altres Paracuellos. Carrillo era responsable d'ordre públic per aquella època. Crec que Paul Preston el destrossa al seu El zar rojo. El que passa és que els franquistes van tenir més temps per matar gent: van guanyar la guerra i s’hi van estar gairebé 40 anys. Hauríem de començar a desmitificar els fets. O deixar la història per als historiadors. Malament rai quan s'hi fiquen els polítics.


(1) Publicacions de l’Abadi de Montserrat, Barcelona 1989

(2) “La Guerra Civil a Catalunya (1936-1939)”, Pòrtic, Barcelona 2008, pàg. 46

 

Web personal

Twitter

Facebook

Més articles

Elogis

61 Comentaris

#19 Discurs justificador d'una injustícia, bcn, 23/07/2016 - 14:16

Els morts "nacionals" ja van ser enterrats al cementiri i homenatjats 20 vegades amb misses, monuments, esqueles i de tot durant 40 anys. Els republicans encara són a les cunetes, cosa insòlita en un país democràtic (una de les raons per que aquest no ho és). Això no passa ni a Cambodja.

#19.1 Saprissa , Sants , 23/07/2016 - 15:03

Cambodja???hahahaha

#19.2 pepe., andorra, 23/07/2016 - 21:01

ya estan los comunistas escondiendose detras de las faldas de la republica. Aqui los unicos muertos q siguen en las cunetas son los q asesinaron los comunistas y catalanistas durante los hechos de mayo de 1937, primero 40 años de muertos nacionales y ahora otros 40 de los comunistas, el resto, nada.

#18 PEDRO , barcelona, 22/07/2016 - 12:42

Mira Rius, cuentas el mismo mantra que la ultra derecha.
El problema no son los muertos en guerra, ya que solo los nuestros están en las cunetas, como dice abajo un compañero.
El problema es que tuvimos 40 años de asesinatos, toturas, violaciones, vejaciones y opresión a los vencidos.
Franco asesino

#18.1 pepe., andorra, 22/07/2016 - 13:08

y tu cuentas el mismo mantra q los de ultra izquierda, esos q pararon la revolucion con la excusa de la guerra y q llenaron las cunetas de muertos anarquistas y del POUM. Y de 40 años nada, fueron los primeros diez los peores, despues se tranquilizo y creo la clase media. Y habia fotocopiadoras.

#17 josep miquel, calella, 21/07/2016 - 16:07

Disenteixo que fos una sublevació feixista i menys franquista. El director era el General Mola, per tant militar i va buscar colaboracions de la burguesia capitalista, dels falangistes i la JONS (aquests quasi feixistes) i dels carlistes. Franco no participava en la preparació, tot i saber-ho.

#17.1 pepe., andorra, 21/07/2016 - 19:21

cierto, Mola y Sanjurjo fueron los lideres, y queipo de llano, el eterno conspirador, llamaba a franco paco la culona. Ahora explicaselo a los comunistas a ver q te dicen, pq les hundes el chiringuito. Ah, Franco se alzo con la jefatura pq tenia contactos con alemanes e italianos ademas de March

#16 Republicano, Reus, 21/07/2016 - 08:40

Rius, dime un solo asesinado por la República que esté enterrado en una cuneta, uno solo.

Esa es la principal diferencia.


#16.1 pepe., andorra, 21/07/2016 - 12:29

los de la FAI de mayo de 1937, o lo carlistas q echaron en el horno de la cementera de montada, no te doy la lista entera pq no caben, pero puedes buscarla pq esta en la red. Y la republica no lo hizo, fueron las milicias, q no es lo mismo, aunque quizas pretendas confundirlo interesadamente.De nada

#16.2 Pues te lo digo yo un primo mío asesinado, En una central eléctrica !, 21/07/2016 - 13:16

Los primeros días de la guerra !
Tenía 18 años y decían q era carlista!
Su cuerpo no fue encontrado!
Ah! No era carlista era muy católico!
Y con el dos más d la misma edad!!!
No presumamos d lo q no sabemos!
Era primo hermano d un abuelo mio!
El fanatismo tiene esas cosas.
Mejor callar!

#16.3 pepe., andorra, 21/07/2016 - 19:24

no lo sabras tu, si lo buscas, puedes ver como hasta borraron el numero de la calle mallorca donde vivia una familia carlista entera q fue exterminada. Como son los comunistas. Si tu no quieres saber como fueron las sombras de tu pasado q se reflejaran en el futuro, es tu problema yo si quiero saber

#15 Jordi BR, L'H, 20/07/2016 - 20:23

Aquesta vegada estic força d'acord, en una guerra no hi ha bons i dolents, i tant uns com altres van realizar actes totalment condemnables, però cal tenir present que un cop acabada la guerra, els vencedors van passar l'adressador sense cap mena de compassió i és això el que es critica del franqu

#15.1 Tiene razón y en q guerra no pasa eso?, En una guerra tanto los q ganan como , 21/07/2016 - 13:12

Los q pierden manipulan!
Lo mismo q eb política!
O no está pasando ahora mismo?
Lo peor q tenemos los humanos es q nos creemos q siempre tenemos la razón y no es así!
Trapichear con la ley en nombre d la democracia es antidemocrático... Y eso es lo q paso y pasa en estos momentos . Estemos alerta!!!