La Punteta · 19 d'Agost de 2013. 20:49h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

L'evolució política de Jordi Pujol

Diari ABC, 30 de desembre de 1984

Els historiadors del futur -o els biògrafs- hauran d'esbrinar les causes de l'evolució política de Jordi Pujol. Com un polític que es nomenat el 1984 Español del Año pot esdevenir sobiranista a les acaballes de la seva carrera política.

Si no volen anar tan enrera -l'ABC el va nomenar Español del Año perquè era l'únic capaç de guanyar als socialistes- només cal veure l'última legislatura a la que es va presentar: la del 1999.

Aquella en la que Carod -en un discurs brillant- li ofereix un pacte amb Esquerra i Pujol tria el PP. De fet, els mateixos Pressupostos que prorroga ara Mas van ser pactats també amb el PPC perquè llavors encara jugaven a la geometria variable.

L'evolució política de Pujol és, doncs, un cas únic en la història de la Catalunya contemporània només comparable al de Francesc Macià, que passa de ser coronel de l'Exèrcit espanyol a president de la Generalitat. Pujol fa un camí similar, però a la inversa.

Òbviament la conversió de Pujol pot ser sincera, però el curiós és que aquestes conversions es produeixen sempre en deixar el poder. A una altra escala hi ha casos similars com Quim Nadal, Ferran Mascarell o Ernest Maragall. Cap d'ells va defensar el dret a decidir  quan eren consellers del PSC.

El que no sé si se n'adona Pujol és que fent-se sobiranista, en el fons, està tirant pedres al seu propi terrat. Si Pujol és ara independentista que va estar fent durant 23 anys? perdre el temps?.

Perquè el catalanisme de Pujol era el de l'acord, el peix a cove, l'estira-i-arronsa. El del Pacte del Majestic, en definitiva. En certa manera ell mateix ha contribuït a empetitir la seva figura política. Qui valorarà l'obra de govern de Pujol si ara defensa el contrari del que practicava?.

Jo crec que ell mateix n'és conscient perquè divendres passat publicava un article a La Vanguardia en el que insistia que "té tota la lògica el que està passant" i refermava -ho deia en castellà- que "se han roto todos los puentes".

Però malgrat totes les interpretacions -l'endemà el replicava Francesc de Carreras al mateix diari- no era un article rupturista: era un SOS. Pujol apel·lava al reconeixement de Catalunya en matèria d'autogovern, de recursos financers o d'identitat. Si fa no fa el que ha defensat sempre.

 

 

Si em busques em trobaràs:

 

Web personal: http://www.xavierrius.cat/

Elogis: http://www.xavierrius.cat/Elogis_xavier_rius

Insults: http://www.xavierrius.cat/insults

Twitter: https://twitter.com/xriusenoticies



Facebook: http://www.facebook.com/xriusenoticies



28 Comentaris

Publicitat
#11 narcisa, el temps fa com la mula, mai recula, 22/08/2013 - 12:29

per cert, amb el degut respecte, Rius, una pregunta: aquesta primera crítica passiva en la teva llarga vida al Molt Honorable, (li critiques que ara sigui "sobiranista", suposant que ho sigui), vull creure que deu ser independent de què el mes d'agost t'hagi arribat o no la subvenCiÚ de torn, oi?.

#10 A.Bassols, BCN, 21/08/2013 - 14:00

Rius : "... Si Pujol és ara independentista que va estar fent durant 23 anys? perdre el temps?"

Un tio de 80 reconeix que s'ha estat equivocant durant 23 anys o més, em mereix un gran respecte.
O Lo millor es sostenella i no enmendalla, spanish style?,
Repensis aquest parraf Sr.Rius siusplau

#10.1 Maria, Barcelona, 21/08/2013 - 14:21

Bassols, o no saps llegir o no t'has llegit bé el que t'explica en Rius, més amunt. I si no t'agrada en Rius prova el comentari d'en Joan, per aquí sota. Si necessites més explicacions no dubtis a demanar-les. Serà un plaer explicar-te l'obra completa de Pujol, des de Banca Catalana fins les ITVs.

#10.2 A.Bassols, BCN, 21/08/2013 - 15:36

No se de que em parles, Maria. Jo estic parlant de l'evolucio del pensament politic d'en Pujol. De què parles tu?

#10.5 narcisa, l'evoluCiÚ del 3% al 4%, jajjs, 22/08/2013 - 11:53

pensa, A. Bassols, que a lo millor la Maria fa un parell de dies que està molt ocupada en passar les Set ITVs, una per cada un dels Set Magnífics fills, i no ha tingut temps d'ocupar-se de tu i dels teus sempre molt interessants pensaments polítics, tots en la mateixa direcCiÚ...

#10.8 A.Bassols, BCN, 22/08/2013 - 22:47

???
No se que pensar. Crec que el sectarisme us fa veure lo blanc negre. Ni he votat CiU ni els votaré mai , i crec que els anys de Pujol van ser molt perjudicials pel país, i es un corrupte. I aixo impedeix que canvii de pensament politic?

#10.10 pep, manresa, 23/08/2013 - 12:25

Bassols, tens raó, t'asssembles molt al teu Pujol, ara dic blanc, ara dic negre; ara sóc independentista, ara sóc nacionalista espanyol.

#9 Guillem de Cardedeu, Cardedeu, 21/08/2013 - 00:36

Quina poca profesionalitat. Noi escriu quan tinguis una "mica" mès de profunditat.Em sembla que qui coneix una mica en Jordi Pujol sap que aquest ha actuat sempre en funciò de l´interès del paìs. Gràcies a ell en bona part avui estem on estem.

#9.1 Joan, Barcelona, 21/08/2013 - 12:17

cert, Guillem, quan Pujol arriba al poder el 1980, CAT era la 1ª "autonomia" de l'Estat en tots els indicadors econònimcs... 23 anys més tard, quan vam poder fer-lo fora, CAT havia baixat al lloc nº 7, per darrera del País Basc, Navarra, Madrid, les Illes, la Rioja i fins i tot el País Valencià.

#8 Quiconord, Quiconord, 20/08/2013 - 19:30

Aquest article no arriba a la sola de la sabata de les explicacions que el mateix Pujol ha donat sobre la seva evolució.

#8.1 Elisenda, Barcelona, 21/08/2013 - 12:20

Quines explicacions ha donat Pujol sobre la seva evolució, Quiconord?... Ah, calla, sí, quan va fer aquell bonic discurs de "España es una realidad entrañable", en acceptar el "premi" de M.H. Espanol del Ano.

#7 Isabel, Bna, 20/08/2013 - 14:09

Sembla mentida amb la visió d'avui, voler jutjar persones i comportaments de fa 25 o 30 anys, maquiavelismes de diaris madrilenys, tenses situacions politiques i quan res hi havia fet. Perqué no anar 40 anys enrere?, o 50?, com vivieu les situacions d'aleshores?, ja ereu tan perfectes?.

#7.1 Pilar, Barcelona, 21/08/2013 - 12:23

Tens raó, Isabel, Pujol era "perfecte" a CAT i a Espanya. Ara, a més d'aquests dos països, també ho és a Andorra, Luxemburg, Suïssa, Liechtenstein, els Estats Units, Panamà, Mèxic, Brasil, Argentina, les illes Cayman, Guernsey, Mònaco i Gabon.