La Punteta · 21 de Febrer de 2016. 10:27h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

No és una vaga, és un xantatge

La vaga del Metro no és una vaga, és un xantatge. I si no s’atreveix ningú dir-ho ningú -ni l’alcaldessa ni els mitjans ni els usuaris- ho diré jo. Perquè ara resulta que hem inaugurat la Línia 9 a bombo i plateret perquè els treballadors del Metro puguin fer vaga pel Mobile World Congress.

No he aconseguit, en efecte, trobar en cap crònica periodística què demanen exactament. Només la cantarella habitual de què “les posicions són molt distants”, que “l’empresa no s’ha mogut” o que ara no es pot desconvocar perquè molts “fan festa el divendres, dissabte i diumenge” i no hi ha quòrum per convocar una assemblea. Quins pebrots.

Per això en tinc prou amb el darrer informe de la Sindicatura de Comptes; el qual desvela que -amb Xavier Trias d’alcalde- l’Ajuntament de Barcelona va arribar a un acord amb els treballadors del Metro per desconvocar la vaga del 2013 per la via de saltar-se la legalitat.

L’acord era il·legal perquè vulnerava el famós reial decret 20/2012 sobre la congelació salarial als funcionaris i camuflava el pagament del mateix import que l’esmentat reial decret llei obligava a reduir. Amb altres paraules: els treballadors del Metro van ser els únics de tot el sector públic que es van passar les retallades pel folre. Una excel·lent mostra de solidaritat amb metges, mossos i mestres.

Potser que diguem també que estan jugant amb foc. No hi ha un millor aparador per a Barcelona -ni per a Catalunya- que el Mobile World Congress: 100.000 assistents. La majoria executius de la crème de la crème de les empreses tecnològiques de tot el món: Apple, Microsoft, Samsung, Sony, Huawei, Google o LG. Sense oblidar que l’impacte econòmic frega els 500 milions d’euros -per a quatre dies de congrés- i dóna feina en plena crisi a unes 13.000 persones.

La vaga de Metro hauria de preocupar, doncs, fins i tot al conseller d’Afers Exteriors, Raül Romeva, missing en aquest cas, perquè amb vagues així ens assemblem més al sud d’Europa que a Àustria o Dinamarca. Els dos països, per cert, han començat a restringir la barra lliure per als refugiats mentre aquí la consellera Neus Munté encara s’entesta en la política Catalunya, terra d'acollida. Tard o d’hora ho pagarem molt car.

Fins i tot l’alcaldessa, Ada Colau, que està tastant la seva pròpia medicina, ha afirmat que ella està a favor del dret de vaga però que li sembla una “vaga extrema”. Aquí encara ens pensem que la vaga del Metro és com les vagues mítiques del franquisme, que servien per intentar fer trontollar el règim. És hora que la ciutadania, els mitjans i la societat en general comencin a dir prou a aquests abusos. L'opinió pública -i la publicada- se'ls hi hauria de tirar a sobre en comptes de tractar-los amb cotó fluix.

Perquè la vaga en qüestió no afectarà la gent de Pedralbes, aquests en la seva majoria van en cotxe particular. Probablement tampoc als assistents al MWC, que es poden permetre el luxe d’agafar un taxi o fer servir transport privat. Afectarà sobretot als treballadors que van a treballar i als estudiants que van a estudiar. El dret a vaga no hauria de ser superior al dret al transport i la lliure circulació de la resta d'usuaris.

Ronald Reagan, quan era president dels EUA, va acomiadar 13.000 controladors aeris de cop després de cinc dies d’una vaga salvatge. Aquí, com que som tan progres, Reagan i Thatcher encara estan mal vistos. L’únic que en parla bé és Valentí Puig al seu darrer llibre, però l’altre dia llegia les memòries de Lluís Foix i explica que quan la dama de ferro va arribar al govern “els sindicats manaven sobre el govern i sobre el país” (1).

Encara recordo que el 2010 -durant una vaga dels maquinistes Renfe que va afectar a 400 tres i va deixar penjats a 170.00 passatgers- el socialsita Toni Bolaño va denunciar en una tertúlia de Rac1 que l’estratègia sindical era “si no em dones el qeu vull col·lapso el servei”. Han passat més de cinc anys i seguim igual. Ja n'hi ha prou.

 

(1) "Aquella porta giratòria". Destino. Barcelona, 2016, pàg. 229

 

Web personal

Twitter

Facebook

Més articles

Elogis

Insults

23 Comentaris

#14 pepe, andorra, 24/02/2016 - 15:27

chantaje es que tener q pagarles 150 autobuses diarios a los chulo p del MWC... q no sean tan judios, q se rasquen el bolsillo y q cojan un taxi.

#14.1 pepe., andorra, 24/02/2016 - 20:14

no se q ladras pepetroll, los autobuses se los paga la organizacion, como sois los troletes unineuronales, q os pensais q la mentira es un arama politica y eso se acabo con la caida del muro. ¿Cambiais el turno a las 15.00 como la policia?

#14.2 pepe, andorra, 25/02/2016 - 01:32

¿y "la organización" quien es, el bar donde sirves carajillos en Las Escaldas?...

Los autobuses de tus amigos sionistas del MWC de Hollywood, Silicon Valley y Wall Street los pagamos todos, pepetroll. Todos menos ellos y tu.

#13 pepe, andorra, 23/02/2016 - 12:13

el sr. Rius tan favorable a los derechos de los trabajadores como siempre.

#12 Un pou sense fons!, bcn, 23/02/2016 - 08:55

TMB és una estructure com les antigues caixes . Un pou de ineficiéncia i nepotisme de influencies.
Una part dels treballadors justificant una gran part que no és mereixen la feïna. Sobreviu per el deute que genera, es insostenible.

#11 Pedro, Badalona, 22/02/2016 - 11:01

Me permito redordar que L. Trotsky (que no era del PP) militarizó los sindicatos. Los sindicatos de TMB se parecen mucho a los sindicatos de EE.UU. en la década de 1920.

#11.1 pobre demagogo, Barcelona, 22/02/2016 - 12:28

y tu te pareces al Doctor Goebels..jajajaja..comparar lo que pasó en la guerra civil rusa con lo de ahora te da una altura de miras fantástica

#10 Cuanta demagogia, Barcelona, 22/02/2016 - 10:56

Un consejo, Rius..en vez de estar escribiendo calentito en tu silla, ponte a conducir un autobús o un metro,todo el día bajo tierra y te haces responsable de la seguridad de todo el pasaje si pasa algo. Las huelgas se hacen para presionar y esta es para que más de 600 curris temporales pasen a fijos

#10.1 En Caída Libre -nunca iré al MWC-, barcelona, 22/02/2016 - 15:39

Es verdad: se nota que el peso de ir siempre bajo tierra y de preservar la seguridad de todo el pasaje os pasa factura: solo hace falta ver esas caras exhaustas por el estrés, los nervios y el cobrar tan poco que mostráis los empleados del metro. De verdad, dejarlo, no vaya a afectaros la salud.