Publicitat
La Punteta · 7 de Desembre de 2012. 22:02h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

A favor de Wert

Amb una cosa estic d'acord amb el ministre Wert: les escoles públiques han de tenir autonomia i poder competir entre elles. El progressisme mal entès ha fet molt de mal a l'educació. Només recordar que, durant anys, vam tenir allò del progresa adecuadamente. Era un disbarat tan gran que fins i tot el mateix PSOE, que l'havia impulsat, el va acabar suprimint.

I un dels darrers globus sonda d'Ángel Gabilondo, el darrer ministre d'Educació de Zapatero, va ser proposar l'educació obligatòria fins als 18 anys! L'ESO ha estat un fracàs com un cabàs: un xaval de catorze anys que no vol estudiar l'únic que fa és torpedinar el rendiment de la resta de la classe. Però com que la formació professional també és un desastre -la Generalitat ha començat a posar fil a l'agulla amb el model alemany- van decidir allargar l'educació obligatòria fins als setze anys.

El que no pot ser és que cada nou govern vulgui fer la seva llei d'educació a mida. L'educació s'hauria de fer per consens i no tocar-la en vint anys. Entre d'altres raons perquè no sortirem de la crisi fins que reformem el sistema educatiu de dalt a baix: des de primària a la universitat.

I, per fer-ho, hauríem de començar ja perquè tothom sap que els primers resultats trigaran vint anys. Com més temps passi, pitjor. Més distància entre els països capdavanters i nosaltres en plena revolució tecnològica on, com se sap, el temps passa més de pressa que a la revolució industrial.

Per això, el primer que cal fer és reintroduir la cultura de l'esforç. De fet hauríem de recuperar també el 'vostè' quan un alumne s'adreci al professor -res de oye, tío-, la tarima -crec que això ja ho va fer Esperanza Aguirre- i fins i tot l'uniforme. No cal que sigui americana i corbata, per descomptat; fins i tot poden ser texans, però una escola pública de l'Hospitalet ja ho ha introduït a plena satisfacció de pares i alumnes.

I sí, les retallades -la supressió de la sisena hora, les aules d'acollida, el reforç, els barracons- afecten el sistema escolar. Que m'ho diguin a mi, que els meus fills van a la pública. Però el que més afecta de tot és l'actitud dels docents. Un bon mestre -un mestre motivat- és fonamental i tinc la sensació que molts d'ells s'han fet mestres perquè era una feina per a tota la vida i tres mesos de vacances.

Òbviament també n'hi ha de bons -com la del meu fill petit, que els colla almenys amb les matemàtiques i les redaccions-, però també posaria la mà al foc que l'absentisme laboral entre els mestres és superior al dels taxistes, per exemple, que si no treballen, no cobren.

Un dia vaig preguntar a un altre, que ja va a l'institut, com li havia anat l'examen de socials:

- No l'hem fet
- Per què?
- Perquè no ha vingut
- No ha vingut el professor?
- Sí, passa sovint.

I, per acabar, diré una última blasfèmia: sí, jo estic a favor del català, però hem de començar a revisar la immersió. No perquè ho digui el ministre Wert, sinó perquè si no introduïm també l'anglès com a llengua vehicular no ens en sortirem. Me'n vaig acabar de convèncer el dia que, en una roda de premsa, li vaig preguntar a la consellera Rigau "do you speak English?" i va posar uns ulls com taronges.

No insisteixo en el tema perquè ja vaig fer-ho en dos articles anteriors que poden consultar aquí encara que, en plena polèmica, corro el risc que em diguin botifler": Per què estic en contra de la immersió i O l'anglès o la immersió. En mantinc fins a l'última coma, encara que siguin de fa mig any, en aquests temps de polèmica. Total: l'altre dia em deien "declarat separatista". És el risc de dir sempre el que penses.

En el fons, Albert Rivera o Sánchez-Camacho tenen raó quan diuen que els nostres polítics se salten la immersió quan volen el millor per als seus fills: Mas va anar al Liceu francès -per això parla tan bé el francès com l'anglès-, Montilla porta dues de les bessones al Col·legi Alemany -i el tercer a una escola pija, per cert- i Oriol Junqueras va estudiar al Liceu italià. Posaria la mà al foc que, al seu fill, el durà al mateix lloc.

La supervivència de Catalunya no depèn del Wert, ni dels almogàvers, ni del referèndum, depèn de l'anglès. Sense l'anglès no sortirem de la crisi. I el Govern hauria de preparar un autèntic pla de xoc per ser trilingües en vint anys. Aquí ni les pel·lícules de 8tv es poden veure en versió original i els videoclips de Rac 105 haurien de ser amb la lletra original a sota.

L'altra deia m'ho deia el Karl, un ciutadà alemany amb el qual vaig tenir el plaer de dinar: "los alemanes saben que un país que tiene una buena educación es un país que saldrá adelante". "Joder", se'm va escapar. A aquest pas no sortirem mai del pou.

 


Twitter: https://twitter.com/xriusenoticies

Facebook: http://www.facebook.com/xriusenoticies

Obres completes: http://www.contralabarcelonaprogre.cat/

Publicitat

50 Comentaris

Publicitat
#23 JJJ, BCN, 13/12/2012 - 09:47

Rius, l'obectiu real daquesta modificació es aconseguir subvencionar a les escoles dels capellans i donar poders absolutistes als directors dels centres. La resta fum fum fum. Jornada intensiva als publics, i menjadors als privats, gratis si ho fan en castellà, directors que nomenen interins a dit..

#22 Joan Gabriel Mora, Mallorca, 10/12/2012 - 20:05

As Catalans, we derive our strength from our roots an from our language. This strength will project us into the heart of the global world.
So... Keep calm and speak Catalan.. and English!

#22.1 Pepe Bartra, Palma, 11/12/2012 - 00:15

Sí, todo lo que quieras, pero sin hablar en castellano no te comes un torrao ni en Cataluña, ni en Valencia, ni en Baleares.

Keep calm and do not be so ridiculous.

#22.2 Imperio español, bcn, 11/12/2012 - 12:46

En cambio con el castellano,puedes hacer una ruta,por la miseria y el tercermundismo como legado.Vamos como el caballo de atila,pero en versión comebellotas de bien.

#22.3 pepe, andorra, 11/12/2012 - 20:34

pofueno, pofale, pomalegro. Mejor ser pobre honrado, q no rico corrupto, como la mayoría de los ricos de Cataluña, q tienen su dinero pq lo han robado o pq tienen el monopolio de algo. Menos mal q no son todos iguales y q aun hay muchos empresarios ricos q no son así.

#21 xaviacus, LH, 10/12/2012 - 13:40

Rius, totalment d'acord.
no hase falta desir nada mas.

#19 sebastia planellas, barna, 09/12/2012 - 19:33

Auntonomia de centres? He treballat en IES de Terrassa, Matadepera i sabadell. Sabeu què fan els directors amb autonomia de centre? No? Us ho diré: ENXUFAR els profes que els llepen el cul. Encara que siguin uns ineptes! Però els llepen el cul... i aixi tenen càrrecs, reducció d'hores i cobren més.

#18 gerard, bcn, 09/12/2012 - 11:13

No siguis càndid.L'objectiu de la llei no és dinaimtzar l'escola p´´ublica. Ara é una altre. O no coneixes prou els espganols...tenen segles de tradició autoritaria...Per aprendre anglés a les escoles no cal arroconar la lleguna pròpia del pais..on s'ha vist això...a Espagna, potser

#18.1 pepe, andorra, 11/12/2012 - 20:35

España es el único lugar del mundo donde no se puede estudiar en la lengua oficial del estado. Eso es lo q pasa en Cataluña, Baleares, Valencia y Galicia. Claro q la culpa no es de los ultranacionalistas radicales sino de quienes les dan vía libre a cambio de algo,elecciones a doble vuelta y se acab

#18.2 Prou genocidi cultural, en català o emigra, Terrassa, 13/12/2012 - 12:59

Pepe menteixes més que parles, genocida. A València més de 100.000 famílies que van elegir estudiar en català han estat obligades a estudiar en la llengua invasora castellana, en canvi aquí Catalunya només 12 famílies franquistes i colonitzadores han demanat l'educació en castellà.. 100.000 vs 12