En plena bogeria immobiliària, el govern espanyol va planificar quatre autopistes de peatge a Madrid, per primera vegada a la història. Però, contràriament al que passa a Catalunya, aquestes autopistes no obrien vies noves de comunicació entre ciutats, sinó que corrien paral·leles a una autovia gratuïta. En total, el grup d’empreses concessionàries van invertir uns 2.000 milions d’euros garantits per l’Estat.
Recordo que quan vivia a Madrid i agafava l’A-2 per anar a Barcelona o l’A-3 per anar a València solia passar pel desviament cap a l’R-2 i l’R-3, les radials de peatge corresponents. Sempre estaven buides perquè tothom, com jo, preferia l’alternativa gratuïta, que a sobre és més directa. Oi que sembla de calaix pensar que aquestes autopistes de pagament al costat de les gratuïtes serien un fracàs? Sembla que el ministeri no ho va pensar així.
Ara les concessionàries que van construir l’R-2, l’R-3, l’R-4 i l’R-5 estan en fallida tècnica. El ministeri de Foment ha demanat a Abertis, que és l’única empresa d’autopistes solvent d’Espanya, que se’n faci càrrec. Al seu torn, Abertis ha demanat compensacions al ministeri de Foment. La negociació no està tancada, però tot indica que Abertis voldria allargar encara més els peatges que ja controla a l’AP-7, que vencen entre el 2019 i el 2021. També es podria haver posat sobre la taula la implantació d’un peatge a l’A-2 entre Saragossa i Madrid.
És a dir, que per salvar les autopistes radials de Madrid, aquells que viatgin entre València i Barcelona, entre Barcelona i França o entre Barcelona i Madrid haurien de pagar encara més durant més temps. Suposo que no haurà passat per alt que només hi ha una ciutat que es repeteix entre les rutes “privilegiades”. No seria més just abordar d’una vegada l’extensió del peatge a totes les autovies radials d’Espanya?
Mentrestant, i com sempre, els catalans a pagar els diners que a Madrid llencen per la finestra. Aquesta vegada són 2.000 milions. A que no sabeu a qui apujaran el bitllet de tren quan tots els AVEs buits de Madrid facin fallida?
Adrià Alsina