Publicitat
La Punteta · 30 de Gener de 2013. 18:16h.

JOAN DANIEL BEZSONOFF

Joan Daniel Bezsonoff

De l'exèrcit català

Visc a uns 10 quilòmetres de Toluges, el poblet del Rosselló on es va proclamar la Pau i Treva. S'acaba de publicar un manifest on unes quantes personalitats molt importants de la cultura catalana reclamen que un estat català no tingui exèrcit.

Aquesta iniciativa molt generosa em sembla utòpica al món actual. Tret dels microestats com Andorra o Mònaco, tots els estat europeus, si no vaig errat, tenen un exèrcit per petit que sigui.

Un estat sobirà necessita un parlament, una administració, una constitució, una policia, un exèrcit. Uns països com Finlàndia i Suïssa van mantenir llur independència gràcies a un exèrcit petit però eficaç. Sense la resistència de les forces finlandeses el 1940, Finlàndia hauria acabat sent una república soviètica qualsevol.

Una Catalunya sense exèrcit hauria de demanar la protecció d'Espanya o de França. En aquest cas, no veig per què demanar la independència.

No podem exigir de països estrangers que financin la nostra seguretat. Si Catalunya s'independentitza n'haurà d'assumir els costos. Potser amb el restabliment del servei militar i tot... No podem demanar als espanyols que, després d'atorgar-nos la sobirania que implicarà molts sacrificis, ens paguin un exèrcit nou de trinca.

Posats a fer, podríem suggerir que també se cuidessin de les carreteres, del sou dels funcionaris etc. Catalunya ha de ser un país adult. No podem pretendre esdevenir el far del món amb idees generoses inaplicables. Ja em semblaria molt satisfactori que fóssim un país on tots els ciutadans podrien sentir-se a gust amb llurs drets lingüístics respectats.

Publicitat
Publicitat

26 Comentaris

Publicitat
#13 ME APRIETA LA BARRETINA, CATAGISTÁN, 08/02/2013 - 19:43

2) o similar, donde la luz y el papel del manifiesto estén subvencionados. Me viene a la mente un reportage de tv donde se abordaba el tema del posible papel del burro autóctono catalán en la OTAN. Literal oiga. Ofrezco esta idea al Cub Bildelberg catalán para su consideración en próximas cumbres..

#11 Pro militar, Vic, 01/02/2013 - 09:35

Gracies a Deu que apareix algu amb sentit comu i no aquests xalats de pau i treva! Si ens separem jo sere dels primers a allitarme a un exercit catala

#11.1 Jordi, Martorell, 01/02/2013 - 11:52

Passa un dia prop d'una furgoneta de Mossos d'Esquadra i veuràs un exemple de l'ambient "Català" que et trobaries a un hipotetic exercit de Catalunya, la meitat del Real Madrí, TOTS parlant en castellà entre ells, lailo lailo la .... Es un suïcidi armar a l'enemic que es a casa.

#11.2 pepe, andorra, 01/02/2013 - 13:10

jordi, en Andorra la mitad de los policías son de origen español o portugues y del Madrid, y nunca han tenido ningún problema, claro q el racismo q tienes, tampoco lo tienen ellos, o al menos no lo demuestran como tu.

#11.3 Font Cuitora, La Llacuna, 05/02/2013 - 13:34

Pepe, andorra, #11.2


Els policies, a Andorra, sigui on sigui on hagin nascut, parlen en català entre ells i respecten l'identitat del país. Cap policia andorrà gosaria manifestar-se portant una bandera espanyola o portuguesa. Els destituirien immediatament.

#11.4 Jordi, Martorell, 06/02/2013 - 18:21

Font Cuitora, aquest Pepe confon la policia Andorrana amb els auxiliars que regulen el transit a Andorra. No hi dona per mes.

#11.5 pepe, andorra, 06/02/2013 - 19:18

Jordi, en Andorra no hay auxiliares de trafico, son todos o Guardia Urbana o Policía. Vuestros prejuicios os nublan la vista. Los policías andorranos hablan todos un mínimo de dos idiomas y hablan entre ellos indistintamente, soy testigo. En Andorra no destituyen a nadie por manifestarse. De momento.

#10 Barcelona2, Barcelona, 01/02/2013 - 04:00

Mare meva, proposar el restabliment del servei militar obligatori català. Doncs comencen bé. Generacions de joves catalans fent-se objectors de consciència i acabant amb la ?mili? espanyola, per a re instaurar ara una ?mili? catalana. Vinga! va!

#10.1 Còpia, Bcn, 03/02/2013 - 19:38

Cada cop tinc més clar que una CAT independent seria una mala còpia d'Espanya.

#9 Bernardo, Barcelona, 01/02/2013 - 00:31

J. Daniel, censura otra vez si quieres, pero TÚ NO ERES CIUDADANO CATALÄN, eres ciudadano francés y ya tienes ejército (bastante potente por cierto), podrás SENTIRTE catalán, pero NO VOTAS AQUÍ ni PAGAS IMPUESTOS. eres F-R-A-N-C-É-S.
Avez-vous compris?

#9.1 Jordi, Martorell, 01/02/2013 - 11:59

Si noi, ara resulta que el carnet fa la nacionalitat de la persona, compte que un dia no passem a estar sota sobirania Xinesa i el teu DNI digui que ets Xines. Avez vous compris, Bernard Chuan?

#9.2 pepe, andorra, 01/02/2013 - 13:12

Jordi, a efectos legales si q el carnet hace la nacionalidad de una persona. Es mas fácil q Cataluña este bajo soberanía andorrana q no china. Q entonces te ibas a enterar de lo q vale un peine.

#8 pepe, andorra, 31/01/2013 - 12:56

Con los políticos catalanes q hay hoy en día, lo mas seguro es q el dinero para comprar tanques acabaría en suiza y por supuesto, el tanque q cuesta 2 o 3 millones de euros, acabaría convirtiéndose en 5 o 6. ¿Y en quien han pensado de ministro?