Publicitat
La Punteta · 8 de Setembre de 2013. 15:00h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

Deixem els nazis en pau

Una bandera republicana a la pedrera de Mauthausen

Podríem deixar tots plegats de banalitzar el nazisme? La indirecta va per l'exdiputat José Domingo que, en un article sobre una de les seves especialitats -la immersió lingüística- comparava mestres i fins i tot els presidents de les Ampes amb el tinent coronel de les SS que es va encarregar del transport durant la Solució Final.

"Lo hacen -deia-, como Eichmann, sin dudas, sin conciencia de haber obrado mal, sin importarles las consecuencias de su actuación. No se confundan, no les estoy llamando nazis, les estoy calificando como insensibles y colaboradores necesarios".

Sembla mentida que Domingo, encara que passés per Ciutadans, faci una comparació com aquesta. Entre d'altres raons perquè, al costat de Jordi Cañas, al Parlament era gairebé un sant llevat d'algun estirabot puntual. Excepte Albert Rivera -amb qui va acabar barallat- va fer bones relacions personals amb rivals com el socialista Toni Comín. Encara recordo les abraçades a l'últim ple perquè un i altre sabien que no tornarien.

Fins i tot, Joan Puigcercós, en una entrevista a La Vanguardia el 14 de novembre del 2010 deia d'ell que era "un excel·lent diputat". "Una persona ordenada, molt treballadora, que es creia el que feia". "Discrepo radicalment d'ell, no el fitxaria mai per a ERC, però em trec el barret", aclaria per si de cas.

L'article en qüestió ha portat l'eurodiputat Ramon Tremosa a "denunciar davant la Comissió Europea un altra comparació entre el catalanisme i el nazisme", segons la nota de premsa de CDC divendres passat. De fet, Tremosa no denunciarà Domingo enlloc sinó que farà una pregunta a la comissària europea de Justícia, Viviane Reding, perquè a veure si amb una mica de sort incoa "un procediment d’infracció contra Espanya".

La veritat és que, de vegades, fa la sensació que Ramon Tremosa té poca feina a Brussel·les -o que vol sortir als diaris, que és pitjor- perquè costa de creure que la Comissió pugui responsabilitzar tot un estat membre pel que diu un dels seus ciutadans.

A més, coses gairebé iguals o pitjors he llegit a la premsa catalana i ningú no ha mogut llavors un dit. Aquí només ens escandalitzem quan el PP o Ciutadans banalitza el nazisme, però quan ho fan els nostres -especialment l'esquerra- mirem cap a una altra banda.

Per exemple, un historiador (sic) carregava dijous passat en un article El Punt-Avui contra les "elits extractives globals" i "la despossessió massiva. Tot seguit arribava a la conclusió que "aquí, com a arreu, existeixen desenes de milers d'Eichmanns que, com el fosc coronel de les SS, han de pagar pel mal causat, allà on s'han produït les conseqüències dels seus crims".

"Aquells economistes, empresaris, polítics que han estat responsables d'aquest, en termes d'Engels, genocidi silenciós, i que han propiciat milions de víctimes a Barcelona, Madrid, Atenes, Lisboa o Brussel·les, han d'ésser jutjats per aquells que han patit les conseqüències de les seves accions o omissions", afegia.

Que consti que jo també estic indignat amb els bancs, però  fins i tot a mi em costaria relacionar Narcís Serra -per posar un exemple recent ara que la fiscalia demana la seva imputació-, amb el III Reich. Xevi Xirgo és un articulista brillant -amb qui no sempre hi estic d'acord-, però entre aquest article i la vinyeta aquella després de l'accident de Galícia darrerament li colen cada cosa...

I encara recordo que un altre historiador, Josep Fontana, aquest molt reconegut, parlava també un dia a El Periódico de "la deriva nazi" del PP. Fontana començava dient que, malgrat el titular, "hi ha grans diferències entre l’Espanya del 2013 i l’Alemanya de 1933", però destacava "la semblança que tenen, en els seus objectius, l’actual política centralitzadora del Partit Popular i l’actuació de l’NSDAP (el partit nazi alemany)".

A mi, a la facultat em van fer llegir un dels seus clàssics -La quiebra de la monarquía absoluta (1814-1820)-, però una afirmació com aquesta invalida tota la seva trajectòria com a historiador, encara que passés pel PSUC. Costa de creure que un catedràtic com ell pugui comparar un partit democràtic amb el III Reich. Encara que sigui el PP.

Tots els que parlen del nazisme sense solta ni volta haurien de visitar Mauthausen o Auschwitz, ara Oświęcim. Confesso que jo he estat en ambdós camps de concentració i posa els pèls de punta.

L'Arbeit Macht Frei d'Auschwitz t'encongeix el cor, però on de debò se't posa la pell de gallina és a la pedrera de Mauthausen i la famosa l'escala de la mort amb els fatídics 186 esglaons (187, a l'estiu). Els nazis llençaven la gent des de dalt del penya-segat. Sembla que malauradament, entre uns i altres, tenim a casa nostra molts aprenents d'Hanna Arendt.

 

 

També estic aquí:

 

Web personal: http://www.xavierrius.cat/

Elogis: http://www.xavierrius.cat/Elogis_xavier_rius

Insults: http://www.xavierrius.cat/insults

Twitter: https://twitter.com/xriusenoticies



Facebook: http://www.facebook.com/xriusenoticies






Publicitat

13 Comentaris

Publicitat
#9 deulofeu, Cat, 09/09/2013 - 00:36

Aquest José Domingo és un impresentable.

#8 el neoliberalisme és un crim, bcn, 08/09/2013 - 22:01

En termes estadístics el nombre de víctimes provocat per les doctrines neoliberals i el capitalisme global supera amb molt el dels nazis. Però es tracta d'un genocidi silenciós, que mata de gana a la gent del 3er món especulant amb aliments a Wall Street, enlloc de ficar-los en forns.

#8.1 Josep, Lleida, 09/09/2013 - 14:09

L'incultura és un crim.. Si Àfrica té alguna possibilitat de prosperar, serà gràcies a l'economia de mercat i no al comunisme fracassat del segle passat. En plena 3a rev. industrial i al segle XXI i alguns encara encorats a la guerra freda i als anys 50 del segle passat.

#8.2 el neoliberalisme és un crim, Cat, 09/09/2013 - 14:41

Especular amb aliments i biocombustibles als mercats internacionals i matar com a consequència a la gent dels països pobres de gana és un crim, i el neoliberalisme globalitzat funciona amb aquesta llògica, ergo és un crim. I també ho és la incultura i l'arrogància neoliberal.

#8.3 charlie gordon, País de la Piruleta (neoliberal), 09/09/2013 - 17:41

El neoliberalisme és criticable, però, tot i així, amb dades a la mà, la majoria de morts degudes a la fam durant el segle XX i el que portem del XXI s'han donat en països comunistes. El que dius és difícil de creure.

#7 charlie gordon, País de la Piruleta (exemplar 2), 08/09/2013 - 20:34

...per tant, heu d'entendre que la democràcia no ho justifica tot (necessàriament).

Curiosament, dels que s'esmenten a l'article, l'únic que compleix aquestes condicions és en Domingo.

#6 charlie gordon, País de la Piruleta (exemplar), 08/09/2013 - 20:33

Jo crec que seria vàlid si es fes servir només com a comparació o exemple, si aquest fos rellevant i si, a més, es deixés clar que no es titlla de nazis als que són objecte de la comparació. Ex: No vull titllar-vos de nazis, però tingueu en compte que Hitler va arribar democràticament al poder....

#5 charlie gordon, País de la Piruleta (comparativa), 08/09/2013 - 20:29

La descentralització que hi ha a Espanya és molt més gran que la que hi ha a Alemanya i infinitament més gran que la que hi ha a França o a Itàlia. Perquè no comparen aquests països amb el nazisme?