Publicitat
La Punteta · 28 d'Octubre de 2015. 18:09h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

El dia que em facin director de TV3

Jordi Turull, aplaudint la conferència de la CUP a la Pompeu el passat 8 d'octubre

El dia que em facin director de TV3 el primer que caldrà fer serà aprimar la cadena. No riguin: un país en el que Jordi Turull aplaudeix la CUP i Carme Forcadell arriba a presidenta del Parlament ja pot passar de tot.

És curiós perquè circulen tota mena de teories sobre mi: que si no em van voler de becari, que si vaig suspendre unes oposicions, que si vaig matar el Kennedy. Però l'avantatge és que jo sempre vaig de cara. Queden advertits, doncs.

Perquè tohom sap, els treballadors també, que un país que no pot pagar les farmàcies ni la llei de dependència i té les urgències col·lapsades -jo vaig a la sanitat pública- no es pot permetre el luxe de tenir una tele amb una plantilla de més de 2.000 persones.

Amb TV3, Artur Mas també va badar. Va patir la mateixa indecisió que en altres àrees de govern. Quan tenia 62 diputats a favor i hi havia garrotades per pactar amb ell -el 2010 va ser investit president amb els vots del PSC i uns mesos després va pactar els Pressupostos amb el PPC!- era quan calia fer les reformes.

Llavors -després de set anys de tripartit-, tenia l’oposició descol·locada, la premsa enlluernada i els seus engrescadíssims. Però va mantenir Mònica Terribas al capdavant fins l’abril del 2012, just uns mesos abans de les eleccions que ho havien de capgirar tot.

El resultat és conegut: Terribas -amb Enric Marín de president de la Corpo- van pactar amb els treballadors de TV3 una rebaixa del sou del 5%. Aquests, en agraïment, ho van portar a l’Audiència Nacional. El passat mes de juliol aquest tribunal va sentenciar que s’ha de retornar. Són 30 milions que ara haurem de pagar entre tots.

El diari El País publicava el passat 2 d’agost una informació (1) segons la qual era la cadena autonòmica amb més plantilla: 2.300 persones enfront les 1.200 de Canal Sur, les 980 d’Euskal Telebista i les 950 de TVG. També la que tenia un pressupost més alt: 235 milions d'euros pels 161 de Canal Sur, els 122 de Euskal Telebista, els 106,8 de TVG i els 83,8 de TeleMadrid.

Després caldrà canviar tots els presentadors de la casa. No en quedarà ni un. Potser llevat de Toni Cruanyes perquè la seva entrevista a Raül Romeva durant la campanya va ser impecable. Han lligat la seva imatge de TV3 a la del procés. De vegades no és que facin periodisme, és que fan publirrerportages o directament contrapropaganda.

Com aquell .Cat en el que només sortien sobiranistes -fins i tot els hi va picar el crustó el CAC, cosa certament difícil-, la sèrie sobre estructures d’estat a càrrec d’Agustí Sala o aquella entrevista de Ramon Pellicer amb Artur Mas donant un tomb per Palalu el dia de la consulta.

Sovint sembla que TV3 vagi per una banda i la realitat per una altra. La seva projecta una imatge idíl·lica de Catalunya. Això és Disneylàndia. Ara fins i fot fan un programa, Catalunya experience, en el que els estrangers queden meravellats. Deu haver-hi missatge subliminal: si som tan bons com és que no som independents?.

Potser per això el passat 25 de juny van premiar a tots els presentadors de la casa: a Ariadna Oltra la van posar a presentar el TN migdia juntament amb Carles Prats, aquell que volia suprimir els blocs electorals. I a Xavi Coral li van donar el .Cat després de fer mèrits al Divendres. Jo li donaria l'alternativa a l'Espartac Peran.

Mentre a Helena Garcia Melero la van passar al citat Divendres i a Núria Solé, com que ho feia bé, la van enviar a la segona franja dels Matins. Finalment, Lídia Heredia no la van tocar perquè segur que, a ulls de la direcció, ho fa prou bé.

A Agustí Esteve, un altre home de la casa, li han concedit com a premi un espai que es diu Acció política. Tampoc m’estranya atesa la pluralitat que hi havia a les tertúlies que presentava al 324. I han tret a Xavier Graset de L’Oracle per donar-li el 2324. Però també dóna el perfil: fins i tot li van donar el Premi Nacional de Comunicació l’any passat. A Catalunya Ràdio van haver de fitxar el Xavi Freixes, que venia de Rac1. Com si no hi hagués prou gent.

En el pack haurem d’incloure també Frances Rosaura perquè fa més de quinze anys que presenta Signes del Temps i el Carles Solà de Tot un món -disculpes a ambdós- perquè ja n’hi ha prou de donar una imatge de bon rotllo de la immigració. Si volen saber què s’hi cou que vagin a Salt o a ca n’Anglada en comptes de a Tànger. Per descomptat, el 30 minuts necessita també una sacsejada.

Tampoc cal fer grans fitxages externs. Estic segur que, als estudis de Sant Joan Despí, deu haver-hi fantàstics professionals. Gent que encara creu en el periodisme, però que han quedat relegats, arraconats o simplement han desaparegut de la pantalla.

Sé el que és: quan jo treballava a la redacció barcelonina d'El Mundo em van defenestar a fer la cartellera, la columna de farmàcies i després el tancament. Mai vaig aprendre tant. Sobretot de la naturalesa humana.

Amb les estrelles de TV3 no sé mai si han fet carrera perquè són bons o per proximitat al poder polític. Vista la tele que fan estic segur que és més aviat la segona opció que la primera. Perquè han posat la cadena no al servei del país, ni tan sols al servei del sobiranisme, sinó al servei de Convergència.

Tot seguit caldrà canviar també totes les tertúlies de dalt a baix. No pot ser que sempre surtin els mateixos. És veritat que a TV3 han confonen la pluralitat amb les quotes de partit, però durant aquesta legislatura ha arribat a l’extrem de col·locar-nos dos de CDC a cada tertúlia. Per decència, no pots posar Vicent Sanchis i Francesc-Marc Álvaro a la mateixa taula dels Matins perquè tothom sap que són de la mateixa corda.

L’altre dia, un lector de l’e-notícies de l’Hospitalet, el senyor Joan Pallarès i Pujol, deia que a mi no m’hi convidaven perquè el meu nivell era “justet”. Hi estic absolutament d’acord. Però el que no pot ser és que no hi convidin tampoc professionals de la talla de Gregorio Morán, Manuel Trallero, Arturo San Agustín, o Lluís Foix, entre d’altres.

A aquest darrer, crec que l’han bandejat de mica en mica de la Corpo perquè ara no el veig enlloc. Si es perquè és del Grup Godó potser que a Rac1 prenguin repressàlies perquè sempre sento Xavier Sala i Martín fent autombobo d’Economia en colors al programa de Toni Clapés i ningú es queixa.

Tampoc esmento un altre dels meus ídols, Manuel Cuyàs, perquè aquest sí que hi va. Segurament haver escrit les memòries de l’ara tan maleït Jordi Pujol ajuda. I si hi volen convidar algun unionista que facin el favor de trucar a Ramon de España. Almenys és divertit.

En resum, TV3 no s’aguanta per enlloc. Ni informativament ni econònomicament ni socialment perquè Catalunya és Berga, però també Cornellà o Gerri de la Sal. Sí, encara és líder. Però amb un magre 12% de quota de pantalla. Només falta l’arribada de Netflix perquè sigui l’estocada de mort.

Un alt càrrec de Palau -el mateix que em va filtrar amb el vist-i-plau de Brauli Duart el què havien cobrat els socis de l’Ara-, em va explicar un dia que han aconseguit unes retribucions anuals molt superiors a la resta del sector públic.

Una secretària, per exemple, cobra 33.000 euros, una telefonista 29.000, un xòfer 40.000, un redactor 47.000 i un reporter 53.000. Si busquen a google retribucions ccma els hi sortiran tots els sous. A esports hi ha quatre redactors en cap -futbol, poliesportiu, motor i nous formats- amb una mitjana de 75.000 euros a l’any.

És curiós perquè després van acabar fixtant Mònica Terribas per a Catalunya Ràdio. Com que, a la dutxa, tinc sempre sintonitzada Catalunya Informació em surt cada dia a les set del matí. Però, ja em perdonarà, aquell to de veu a aquella hora perfora els timpans. L’altre dia vaig moure el dial i em sembla que vaig acabar a Ràdio Rubí.

La Mònica és una periodista de tele, no de ràdio. Com quan feia La nit al dia. Llàstima que se li vegi tant el llautó. Només cal recordar el míting que va fer abans del debat electoral. O les indirectes a Albiol perquè era el del PP. Jo no ho vaig sentir, però l’altre dia m’explicava un oient que el passat 15 d’octubre va lligar les cues a les Rondes amb l’homenatge a Companys.

En fi, tard o d’hora algú haurà de posar ordre a TV3. Llavors els treballadors que no es queixin. Que no ens vinguin amb romanços sobre la llibertat d’expressió o d’informació. O que si són estructures d’estat. No cola.

Aleshores em recordaran els empleats de Canal 9 que, en un memorable 30 minuts, van explicar amb pèls i senyals les barrabassades que havia fet el PP. Però, clar, quan tenien feina tots callaven. S’ho van empassar tot. Ara tampoc he sentit ni al comitè d’empresa ni al comite de redacció ni a la plantilla la més mínima queixa sobre les ingerències del Govern.

En el fons, han acceptat que Convergència els hagi fet servir com un kleenex a canvi de la pau laboral o de mantenir un bon nivell de vida en època de retallades. Però això té un risc perquè un kleenex, quan l’has fet servir, el tires. Sortosament, que a TV3 sobre gent ho saben ara fins i tot els del PSC o els d'Iniciativa. Espero que ara no els defensin. No s'ho mereixen.

Em deixo el que caldria fer a Catalunya Ràdio -a part de facturar Mònica Terribas, Sílvia Coppulo i canviar el Mapamundi- per què n’hi ha per un altre article. A més, en aquest cas no m’haurien de fer director de TV3, sinó president de la Corpo. I, francament, no entra dintre de les meves prioritats. Que ho arregli, tot plegat, un altre.

 

(1) "El cambio llega a las televisiones autonómicas”

 

 

Web personal

Twitter

Facebook

Més articles

Elogis

Insults

Publicitat

45 Comentaris

Publicitat
#39 Santiago, Madrid, 03/11/2015 - 21:18


¿ Pretenden declarar la independencia con el 47% de votos ?

Es un GOLPE DE ESTADO contra los 44.500.000 de españoles, y el 53% de catalanes no independentistas

El gobierno, el PP, el PSOE, Ciudadanos y UPyD aplicarán TODAS LAS MEDIDAS que contempla la Constitución para evitar el GOLPE DE ESTADO

#38 Santiago, Madrid, 01/11/2015 - 00:35

Noticia última hora: ¡¡¡ Los Pujol nos roban !!!

http://okdiario.com/investigacion/pujol-escondian-en-panama-de-2-400-millones-16402

Los Pujol escondían en Panamá más de 2.400 millones de euros

Jordi Pujol Ferrusola movió más de 2.400 millones de euros a Panamá desde sus cuentas de Andorra

#37 Joan, Barcelona, 31/10/2015 - 18:54

Com a molt et faràn president de suciedad civil castellana per agraïr el teu col.laboracionisme espanyol i per la propaganda cap a C's..

#35 no gràcies, via fora , 30/10/2015 - 15:52

Si no manen els teus amics de Ciudadanos o el els del Duran Lleida ho tens magre. Tens més possibilitats de que et fagin cap de premsa de Foment del Treball o anar a treballar a La Razón.

#35.1 Estelados, NorCoreanos de Cor, 30/10/2015 - 18:23

2.500 millones de euros para una Televisión pública de enchufados para juntsx3%. Perfecto, esa es la pluralidad o estas conmigo o contra mi. Todo muy normal en Corea del Norte con Kim Jong-un cargandose disidentes.

#34 Dudoide, .cat, 30/10/2015 - 14:22

Alguien sabe si existe alguna televisión pública Europea que haya retransmitido en sus canales Infantiles dirigidos a menores cuñas políticas para explicar de que iba un estatuto o parodiando políticos de ámbito nacional pero no regionales? Gracias por adelantado