La Vanguardia publicava aquest dijous -23 de maig del 2013- la carta d'un lector, Eric Martí i Serra, que es queixava que "no he visto ninguna web en la que aparezcan, de forma clara y directa, los sueldos y otros complementos que perciben los diputados del Parlament de Catalunya" i afegia que "si lo digo para Catalunya, también vale para Madrid".
Ràpidament el vicepresident segon del Parlament, Lluís Corominas, s'ha afanyat a a replicar que "les retribucions que perceben els diputats del Parlament de Catalunya són públiques i des de fa anys es poden consultar al web" perquè, en efecte, són accessibles si vas a l'apartat de Règim econòmic.
Però això no vol dir, com deia el sofert lector de La Vanguardia, que siguin comprensibles. Feta la llei, feta la trampa. Perquè el Parlament es limita a difondre les remuneracions dels càrrecs: president de grup parlamentari, portaveu, portaveu adjunt, president de comissió legislativa, etc.
Però així és impossible saber què cobra cada diputat exactament, llevat de la presidenta del Parlament, atès que només n'hi ha una: 121.000 euros anuals. O els vicepresidents com el propi Lluís Corominas: 88.000. Quan t'endinses en la resta de la cambra és impossible. Hi ha tants càrrecs que és un embolic.
No seria més fàcil publicar el nom dels 135 diputats i, al costat, la seva nòmina cada més? Ja sé que això de la nòmina és una cosa molt personal, però al capdavall són els representants del poble i el prestigi de la política està pel terra. Qualsevol mesura a favor de més transparència serà agraïda per l'electorat. Al capdavall el president de la Corpo ha difós recentment el seu propi sou i el de tota la plantilla de TV3.
És com el currículum professional dels diputats. A l'inici de l'anterior legislatura, Núria de Gispert va fer una roda de premsa per dir que es retallaven els sous i vaig aprofitar per dir-li que, com a mostra de transparència, podrien penjar el currículum oficial de cada diputat a la web.
Em va dir que ja es feia i, certament, hi ha un apartat de "dades biogràfiques", però no tothom el té actualitzat. Només cal comparar l'extens currículum que ha inclòs la vicepresidenta primera, Anna Simó, d'ERC; i el de la diputada de CiU per Lleida, Mireia Canals, de la qual l'únic que sabem a través de la web del Parlament és que és professora universitària en excedència de la Universitat de Vic. Triades ambdues, que consti en acta, completament a l'atzar.
Val a dir que, en alguns casos, això del currículum tampoc no vol dir res. Conec un expresident del Parlament que, quan vas ser elegit, en va distribuir un d'un foli i mig del qual l'activitat laboral era només una línia. Per acabar-lo d'omplir -a més de les empreses que havia presidit com a regidor- va posar que havia estat cap d'un agrupament escolta i cap de colla dels Xiquets de Reus. Amb això del currículum hi ha molt fantasma. Jo mateix, per esvair cap dubte, he penjat a la meva web personal el currículum oficial i l'altre, en pla Sinatra.
En el fons, el debat és si els nostres diputats -i en general els nostres polítics- estan ben pagats o no. La meva opinió és que sí perquè, malauradament, compta més la fidelitat al líder que els mèrits professionals. Em temo que conec més d'un diputat -fins i tot algun conseller/a- que dubto que al sector privat cobressin el que cobren al sector públic.
Perquè, a més del sou, els nostres diputats cobren també despeses per desplaçament. I no he sabut mai si els que van en cotxe oficial -com els presidents de grup que no hi han renunciat- també les cobren. Espero amb candeletes a partir d'ara que el Lluís Corominas m'ho aclareixi.
En aquest punt hi ha una altra dada curiosa: els que viuen a Barcelona o l'àrea metropolitana cobren 1.500 euros al mes -fins i tot encara que visquin al costat del Parc de la Ciutadella- mentre els que venen de la Vall d'Aran, el Pallars o els Terres de l'Ebre uns 2.100, només 600 euros més.
Web personal: http://www.xavierrius.cat/
Twitter: https://twitter.com/xriusenoticies
Facebook: http://www.facebook.com/xriusenoticies
