La Punteta · 6 de Març de 2013. 19:26h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

El 'talp' de la CUP

No voldria pas desencoratjar al personal, però la destitució del fiscal en cap de Catalunya, Martín Rodríguez Sol, estava cantada des de la seva polèmica entrevista. Entre d'altres raons perquè la fiscalia és un òrgan jeràrquic i el fiscal general de l'Estat el nomena el Govern.

De fet, només cal repassar la llista de fiscals generals d'ençà de la Transició per adonar-se'n que hi ha algunes perles com Javier Moscoso (1986-1990) que, abans d'arribar al càrrec, havia estat fins i tot ministre de la Presidència amb Felipe González (1982). Moscoso, com d'altres, va veure rellançada la seva carrera política el dia que es va passar de la UCD al PSOE.

També cal destacar Luis Anton Burón Barba (1982-1986), que va ser el fiscal en cap que volia ficar Pujol a la presó per Banca Catalana. Com que jo era llavors molt jove i encara creia en la independència de la justícia -i de la fiscalia- sempre vaig voler creure que van actuar de bona fe, sensació que es va esvair definitivament el dia que Villarejo va fitxar com a càrrec de confiança de Joan Saura.

Una altra perla va ser Eligio Hernández (1992-1994), que en tot l'afer dels GAL va mirar sempre cap a una altra banda. De fet, en una entrevista el 2010 encara recordava que la guerra bruta contra ETA va començar amb Franco i Suárez que, ves per on, va ser l'excusa que donava el PSOE per exculpar Felipe González.

N'he esmentat tres, però el PP en va posar dos que només de sentir el seu nom em poso a tremolar: Juan Ortiz Urculo (1996-1997) i Jesús Cardenal (199-2004). De Torres-Dulce m'estalvio comentaris però, a la vista de el cessament de Rodríguez Sol, ens donarà probablement grans titulars.

Per això la reacció de CiU, d'ERC, de Rafael Ribó -que ho ha vist com "un atemptat a la democràcia- o fins i tot del president Mas -"la llibertat està amenaçada"- em sembla exagerada. Al Síndic de Greuges ja li està bé disparar contra el PP perquè al capdavall va ser líder d'Iniciativa i al Govern tapar durant uns dies altres problemes com els 665.000 aturats a Catalunya, una xifra terrorífica.

Una altra cosa és que la destitució estigui fora de lloc perquè Martín Rodríguez Sol és tan independentista com Pere Navarro, posem per cas. En realitat, plantejava el mateix que plantegen els socialistes: que la pregunta fos "legal". Encara que a Madrid ja l'hagin confós gairebé amb un talp de la CUP.

De fet, l'entrevista que li ha costat el càrrec era digna del cardenal Martínez Sistach -l'home més esmunyedís que he conegut mai- perquè si la llegies atentament tan semblava a favor del dret a decidir com en contra.

Al cap i a la fi també advertia que "no hi ha un marc legal que permeti un referèndum sobre la independència". Però a Madrid, en els temps que corren, han preferit passar-li factura. I això que és dels seus perquè és membre de l'associació conservadora de fiscals.

Probablement Rodríguez Sol va començar a cavar la seva tomba el dia que va acceptar assistir a les cimeres anticorrupció convocades pel president Mas a Palau. No endebades l'únic resultat concret d'ambdues reunions ha estat el seu cessament. És un llàstima. Tinc la sensació que hem perdut un bon fiscal i, sobretot, un fiscal independent.

 

 

Twitter: https://twitter.com/xriusenoticies



Facebook: http://www.facebook.com/xriusenoticies



Obres completes: http://www.contralabarcelonaprogre.cat/

Publicitat
Publicitat

11 Comentaris

Publicitat
#8 María Jesús, Barcelona, 09/03/2013 - 20:39

¿No es noticia que el jefe de los Mossos se reuna con un espía momentos antes de que le detuviesen?

La calidad de la democracia catalana está al nivel de su periodismo "nostrat", en el sentido partimonialista, claro.

#7 Caracremada, gerunda, 07/03/2013 - 16:47

Que ha passat amb el "Catalunya corrupta" ?

#6 Josep, Lleida, 07/03/2013 - 14:26

Espanya és un país corrupte on la nostàlgia del franquisme està a l'ordre del día. Espanya MAI ha tingut separació de poders real, igual que les dictadures com la de Chávez que ara tan critíquen. Una autèntica vergonya pertanyer a un país tan poc civilitzat com espanya, independència ja!

#6.1 pepillo, barcelona, 09/03/2013 - 13:27

El ejemplo de separación de poderes es la cumbre anticorrupción de Mas. Los tres poderes en alegre compadreo alrededor de una mesa. Independència ja.

#5 Sudaka, Barcelona, 07/03/2013 - 13:17

Amb ho fàcil que seria que des de Madrid i Barcelona ens baixessin els impostos un 30-40% i anessin a pendre pel c*l. He prosperat en aquesta terra, soc empresari, però donen ganes de fotre al camp. Aquest pais (polítics catalans inclossos) és una "monarquia" bananera. Quasi pitjor que al meu.

#4 robertg, bcn, 07/03/2013 - 08:13

Hem de tenir clar que les institucions espanyols no estan al servei del ciutadà o de la justicia o de la democràcia o del poble, sinó al servei del poder espanyol. I això a Catalunya , com a colonia no reconeguda que som, encara és més evident.

#4.1 pepe, andorra, 07/03/2013 - 12:13

las risas q se tienen q pegar en la ONU con las ideas de algunos radicales ultras catalanistas, colonia no reconocida, con su parlamento, su capacidad de gastar y sus propias instituciones para gestionarse. Te lavaron bien el cerebro en el colegio de la imposición lingüística, pero q muy bien.

#4.2 Junco, Bcn, 09/03/2013 - 14:27

Mira Pepe,las risas que se pegan en todo el mundo son con la caspa españolista. Por mi trabajo viajo por el mundo, cosa que tú lo más lejos que estás y estarás es en Andorra, y la mayoría de gente con la que hablo me comentan que lo mejor para Catalunya es irse de España.Fíjate tu.

#4.3 Joan, Barcelona, 10/03/2013 - 14:27

En Pepe és el típic espanyol inadaptat, desintegrat i ignorant, que pretèn que aquells qui l'acullen s'adaptin a la seva patètica i miserable Espanya. Passa que amb Catalunya s'atreveix. Per ell, Andorra és Espanya. Si visqués a França o Anglaterra tancaria la boca, covard acomplexat com és.