Publicitat
La Punteta · 30 d'Agost de 2015. 12:18h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

Els amics de Convergència

Mas, Romeva i Junqueras; divendres passat a la Festa dels Candidats

Divendres passat, a la Festa dels Candidats -mentre pujaven a l’escenari els membres de la llista de Junts pel Sí i saludaven al públic- em va venir al cap, com un llampec, una reflexió: què deuen pensar els candidats d’Esquerra de la presumpta corrupció a Convergència?. Perquè va ser el mateix dia que la Guàrdia Civil registrava la seu de CDC i de la Catdem. Maleït el dia que li van posar Trias Fargas a la fundació de Convergència.

Em refereixo -potser que recordem els noms per a la història- a Carme Forcadell, Oriol Junqueras, Marta Rovira, Anna Simó, Chakir El Homrani, Oriol Amorós, Pere Aragonès, Alba Vergés, Marc Sanglas, Gerard Gómez del Moral, Patrícia Gomà -amb crosses: la pobre encara s’està recuperant d'un greu accident de trànsit-, Sergi Sabrià o Ernest Benach, entre d'altres. A alguns d’ells, no em facin dir nomes, els he vist al Parlament o al carrer ser implacables en altres èpoques amb la presumpta corrupció de CDC.

Potser a la la llisa podríem incloure els que consten com independents però estan a l’òrbita d’Esquerra com Toni Comín o Magda Casamitjana. I, per descomptat, als independents que de bona fe s’hi han apuntat com Raül Romeva, Eduardo Reyes, Oriol Amat, Lluís Llach o Josep Maria Forné o Germà Bel,

Fins i tot els que hi estan per fer bulto com Josep Maria Vila d’Abadal, Carles Viver Pi-Sunyer, Miquel Calçada, Isona Passola, Josep Maria Mainat, Imma Tubella, Salvador Cardús, Jaume Cabré, Montserat Carulla, Núria de Gispert, Joan Rigol i Josep Guardiola.

Perquè, per descomptat, el registre de les seus de Convergència i de la Catdem es pot interpretar com un episodi de “guerra bruta” de l’Estat. Però la decisió de dur a terme l’operació policial no prové de la UDEF, ni s’ha covat en un fosc despatx del CNI o de la Moncloa, sinó que s'ha pres en el jutjat d’instrucció número 1 del Vendrell, comarca del Baix Penedès.

El cas dels ERO d’Andalusia també li va esclatar a Susana Díaz abans de les eleccions andaluses i ningú va veure llavors guerra bruta de l’Estat contra el PSOE. Mentre que el PP ha hagut de fer front a les investigacions sobre Rodrigo Rato o la xarxa Púnica -inclosa l'estada a la presó del exnúmero dos de la Comunitat de Madrid, Francisco Granados- abans de les eleccions autonòmiques. El calendari judicial és sovint independent del calendari polític.

A més, el resgistre està directament relacionat amb la detenció del conseller delegat de l’empresa Teyco, Jordi Sumarroca, el passat mes de juliol, arran de les investigacions sobre l’Ajuntament de Torredembarra -governat per CDC- després, per cert, de la denúncia d’un regidor d'Esquerra.

Atorgarem al senyor Sumarroca -i als familiars que també van ser detinguts aleshores- tota la presumpció d’innocència que calgui però es va passar tres setmanes en presó preventiva -entre el 24 de juliol i l’11 d’agost- i va haver de pagar una fiança de 600.000 euros per sortir-ne amb càrrecs.

Quan ho va fer, tampoc li vaig sentir proclamar en roda de premsa la seva innocència o amenaçar al jutge amb un querella per prevaricació. Res, silenci. Com Jordi Ausàs quan el van enxampar amb els paquets de tabac. Després, malauradament, vam veure l’exconseller carregant paquets amb les seves pròpies mans en un 30 minuts.

Per això, ara fa tard Oriol Junqueras quan demana a Convergència fer “net” o dir que la corrupció li produeix “un veritable fàstic”. Això ja ho va dir en la seva conferència del 2 de desembre, després de la del president Mas del 25 de novembre. Fins i tot, per Sant Jordi, encara s’oposava en un llibre a una candidatura conjunta abm CDC perque estan "contaminats”. Junqueras no ha sabut aguantar la pressió per fer una candidatura conjunta. Sobretot la de TV3.

Com Romeva divendres passat al 324 quan va dir que un dels compromisos dle “nou país” era la lluita contra la corrupció. Però per combatre la corrupció cal esperar a ser independents? No ens hi podríem posar ara mateix? Sobretot ell que ve de la tradició de l’esquerra?. El mateix que criticava les autopistes de CiU mirarà ara cap a una altra banda?.

No, Oriol Junqueras i Raül Romeva ja sabien el risc que corrien. Al cap i a la fi, Convergència deu ser l’únic partit d’Europa Occidental que ha vist dimitir el president i el secretari general en deu dies: l'un, l'Oriol, el 15 de juliol. L'altre, Jordi Pujol, el 25. Deu ser també l’únic que té quinze seues embargades i que ha hagut de fer front a altres casos de presumpta corrupció com el cas Palau, ITV o Clotilde.

Confesso que, de tots, el que més m’esgarrifa és el cas Traiber. Com pot ser que una regidora de Convergència de Reus intercedeixi per col·locar pròtesis defectuoses o caducades a pacients? Que aquesta arribi fins i tot a diputada al Congrés? A Convergència van dir que potser l’enviaven al Mixt. I que una trentena de metges acceptessin comissions per fer els ulls grossos?. Tot presumptament, clar.

Clamorós també el silenci del Col·legi de Metges. Almenys el de Tarragona. Això, sí aquest estiu no han parat de taladrar -fins i tot he sentit el conseller Boi Ruiz- amb els metges que s'oposen a vacunar. Jo, per descomptat, estic a favor de les vacunes, però sobre els del cas Traiber s’ha aixecat un mur de silenci. El dia que parlem de l’ètica dels metges, els polítics semblaran angelets.

Em sap greu pels 40.000 persones que, divendes passat, omplien de gom a gom la meitat del passeig Lluís Companys. També pels candidats que s’han apuntat a la llista perquè legítimament creuen en la independència. I sobretot pels votants. Però sempre he pensat que la candidatura conjunta va ser la manera d’Artur Mas de camuflar els problemes de CDC.

Al capdavall, ara ja no es diuen Convergència sinó convergents i l’obra de govern durant els dos darrers anys -llevat del procés- ha estat escassa o inexistent. Ves per on el govern dels millors ha acabat com el tripartit de Maragall: amb una crisi de govern a pocs mesos de les eleccions i uns consellers nomenats a corre-cuita.

L’avantatge que tenen és que, sovint, la corrupció no passa factura electoral. Al contrari, encara cohesiona més l’electorat. El cas més recent és el d’Andalusia on el PP mai ha esdevingut alternativa de govern malgrat els abundants casos de corrupció del PSOE des d’aquell llunyà Juan Guerra. Mentre que el PP va renovar les seves majories absolutes a les Illes i a València el 2011 malgrat els casos de corrupció en ambdues comunitats. Però, previsiblement, la campanya serà un degoteig informatiu.

El problema és que Esquerra ha transmès fins ara a l’opinió pública la idea que era el partit de les manes netes. I llevat algun cas com el de l’esmentat exconseller Ausàs, comès quan ja no tenia responsabilitats polítiques, s’ha esforçat per mantenir aquesta imatge. Oriol Junqueras ha vinculat ara la seva sort -i la del seu partit- amb una altra força que fa front a diversos casos de corrupció. Ningú no podrà dir que no ho sabia.

 

Twitter

Web personal

Més articles

Elogis

Insults

Publicitat

37 Comentaris

Publicitat
#17 Ernest, Barcelona, 31/08/2015 - 15:22

Pot ser sigui veritat tot aixo
Pero ara tothom te clar que el wue toca es dir adeu siau a Espanya
Una vegada conquetoda la nostra llibertat ja ens ocuparem de qualsevol podrit
Jo votare per que a la Republica Catalana qualsevol que fiqui la ma als dines publics
A nateixar bosc de sol a sol

#16 arm, figueres, 31/08/2015 - 14:41

molt bon article, jo tambe crec que l assumpte mes greu es del reus, a veure si algu es capaç de preguntar a Romeva la seva opinió sobre el tema de les protesis,

#15 Riau, Tarragona, 31/08/2015 - 13:01

Molts comentaris van en la línia que tot aquest rebombori perjudicarà la llista d'en Mas. Doncs jo opino que no. Són dos milions de persones que tenen una idea fixada i els rellisca tot el que se'n surti d'aquesta idea. Quedarà molt malament si dic que actuen com a borregos, que no pensen per ells?

#15.1 Jordi, Calimero Català, barcelona, 31/08/2015 - 14:46

Quedarà molt malament si ho dius? Deixa'm fer una profecia: quedaràs com un "fatxa", perquè tot déu que critica la seva idea única i unineuronal és un "fatxa". Així que... sort!!!!!

#15.2 Riau, Tarragona, 31/08/2015 - 19:32

T'has explicat malament o jo no entenc la profunditat de la teva idea. Dir que una munió de gent semblen borregos fa de fatxa? Em sembla que aquesta paraula s'empra molt alegrement, Calimero.

#14 Lector, Barcelona, 31/08/2015 - 09:19

Rius, no estic gaire d'acord amb la teva manera de pensar però haig de reconèixer que tens raó. Bon article.

#13 UFFFFF, Lleida, 31/08/2015 - 08:15

Uffff. Quantes mitges veritats, com comenta Xavier Antic en el seu article a l'ARA (30-08-2015). Quina mandra replicar-lo