Publicitat
La Punteta · 6 de Gener de 2013. 11:43h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

Els morts de l'Eix Transversal

Avui diré una cosa molt cruel, però quants morts ens haguéssim estalviat a l'Eix Transversal si, des d'un bon començament, l'haguessin fet de dos carrils? Parlo d'accidents mortals -sovint per col·lisió frontal- a Manresa (Bages), a Muntanyola o Espinelves, (Osona), a Aguilar de Segarra (Bages). Sense menystenir, òbviament, altres causes com la imprudència o l'excés de velocitat.

Perquè el desdoblament de l'Eix Transversal, inaugurat a bombo i plateret divendres passat, serà una "virgueria" en paraules d'Artur Mas, però arriba amb quinze anys de retard. No cal ser enginyer per adonar-se que una via que uneix les Terres de Lleida amb les comarques de Girona -de Cervera a Caldes de Malavella- i passa per 35 municipis feia curt amb un carril per banda.

De fet, la Cambra de Barcelona -en un document del 23 d’agost del 2010-, ja lamentava que va ser “projectat i construït en el seu moment amb un disseny de mínims (via ràpida d’una sola calçada)” i "sota la pressió d’uns nivells de trànsit, sobretot de vehicles pesants, que haguessin estat canalitzats sense problemes si la via s’hagués construït amb visió de futur des d’un bon principi”.

Per això, el descrèdit de la política també ve per obres dissenyades amb el peu com l'Eix Transversal, perquè el mínim que es pot exigir als nostres governants és que almenys governin bé. Sí, ara finalment tenim un Eix Transversal desdoblat, però en realitat ens costarà 2.500 milions d'euros en comptes dels 700 que han costat les obres. No l'acabarem de pagar fins el 2040.

L'Eix Transversal, en efecte, ha estat sovint com un pilota de tennis de la nostra benvolguda classe política. Els partits que amb el temps formarien el tripartit ja van impulsar una resolució del Parlament, aprovada el 18 de juny del 2003 en la comissió de política territorial, segons la qual el desdoblament havia d'estar llest "abans que fineixi l’any 2008". No cal dir que, quan van arribar al Govern, la van incomplir. Una cosa és ser al Govern i l'altra a l'oposició.

I encara recordo Felip Puig defensant des de la tribuna del mateix Parlament que no calia desdoblar-ho fins a “l’horitzó dels propers sis, set anys” quan era conseller de Política Territorial durant l'última legislatura de Jordi Pujol. L’aleshores diputat del PPC per Lleida, Josep Maria Fabregat, ja li va retreure en aquella ocasió fer “un tram darrere l’altre” i que l’Eix Transversal fos la carretera “més inaugurada” del món.

En canvi, quan CiU va passar a l'oposició (2003-2010) els van entrar les presses: Josep Rull va afirmar el 21 d'agost del 2009 que “darrere el retard de l’Eix Transversal hi ha un problema de mala gestió del conseller Nadal”. I Artur Mas, ara president, es va queixar que “el govern no fa l'obra pública que cal per lluitar contra la crisi” (16 de gener del 2009). Si l'oposició recupera aquestes declaracions, CiU ja ha begut oli. L'hemeroteca, de vegades, és brutal.

Com va dir un dia Carod, de les coses més assenyades que ha dit l'expresident d'ERC en la seva llarga carrera política: “El nostre Eix Transversal és un exemple de com no s’han de fer les coses: sense cap previsió de futur”. I això que el president de la Generalitat deia divendres, durant la inauguració, que "quan decidim nosaltres i no Madrid, les coses funcionen millor". No fotem: si posem com a exemple l'Eix Transversal d'obra ben feta potser que continuem sent espanyols.

 

 

 

Twitter: https://twitter.com/xriusenoticies



Facebook: http://www.facebook.com/xriusenoticies



Obres completes: http://www.contralabarcelonaprogre.cat/

Publicitat

13 Comentaris

Publicitat
#11 Pep, 08018BCN, 08/01/2013 - 10:58

Si enlloc de fer una carretera o autovia s'hagués fet l'Eix Transversal Ferroviari, no tindriem els camions, ni morts, que hem de suportar a diari arreu de Catalunya. O sigui, a l'estil suís o austríac. Senyor xòfer del camió: o puja el camió al tren o no transita per aquí. Ara com molt Eurovinyeta.

#10 prescindim del cotxe, gràcies, Cat, 07/01/2013 - 21:40

Rius, jo el titular el faria d'una altre manera. Si enlloc de construïr tanta autopista i autovia ens dediquessim a impulsar l'us del ferrocarril ens estalviariem molts centenars de morts a la carretera. I també molta contaminació i destrucció gratuïta del paisatge.

#9 mark, bcn, 07/01/2013 - 20:06

Y cuantos muestos y millones nos habríamos ahorrado si esta carretera fuera cedida al estado a cambio del desdoblamiento, tal y como ofreció Ansar?

#8 Barcelona2, Barcelona, 07/01/2013 - 16:56

Crec que és un mal exemple posar l?Eix transversal com un bon exemple de gestió de la Generalitat, i quan a sobre s?ataca l?endarreriment de l? inauguració de l?AVE a Girona, queda d?excusa de mal pagador..

#7 -emilio, a, 06/01/2013 - 20:30

tenemos la peor clase politica de España, no lo digo yo sino la Union Europea- Un informe reciente de la Comisión Europea sitúa a Cataluña en la cola de las CCAA en cuanto a la calidad, la imparcialidad y el nivel de corrupción detectados en la educación, la sanidad y la justicia- Estarán contentos-