Publicitat
La Punteta · 29 de Juliol de 2012. 11:31h.

XAVIER RIUS

Director d'e-notícies

Els peatges o no som res

Per conviccions morals, estic en contra del #novullpagar. No és que hi estigui en contra, és que no se m'ocorreria saltar-me una barrera. Sóc dels qui no s'ha colat mai al Metro, ni ha pispat un llibre al Corte Inglés, ni me n'he anat d'un bar sense abonar la corresponent consumició. Així em va.

Però si el Govern del PP s'entesta a fer les coses d'aquesta manera al final en seré un ferm partidari perquè ni a la roda de premsa de Consell de Ministres ni a la referència posterior hi ha cap esment. S'informa abans de la revocació d'una subvenció a Síria -de 520.000 euros, per cert- que de l'increment dels peatges un 7,5% d'un dia per l'altre.

Fins i tot, al Govern de la Generalitat l'han agafat amb els pixats al ventre, que es diu col·loquialment. La ministra de Foment, Ana Pastor -ja vaig dir un dia a Twitter que era la més perillosa- no va tenir la gentilesa d'informar-ne ni a l'Executiu català -que se'n va assabentar per la premsa com la resta de ciutadans- ni als seus col·legues del PP, la qual cosa mostra també l'escassa influència que té el PP català a Madrid.

Tot fa indicar, a més, que l'augment és per compensar la fallida de les autopistes de Madrid atès que els madrilenys no s'han acabat d'habituar a aquest costum tan català que és pagar peatges. I això que n'hi ha un munt: les quatre radials de la capital, la de l'Aeroport de Barajas o l'AP-41 fins a Toledo. Sense oblidar altres, també en territori popular, com la circumval·lació d'Alacant.

D'algun lloc han de sortir els 3.500 milions d'euros que suposarà el rescat de les autopistes de la Comunidad gestionades o finançades no només per Abertis -aquí només en culpem Abertis-, sinó també per Bankia, ACS, Acciona, Sacyr o OHL, entre d'altres. Algunes d'aquestes empreses els deu sonar no només per la seva excel·lent gestió darrerament, sinó per la seva proximitat al PP.

Però si el Govern del PP vol ser més equitatiu perquè no converteix les autovies en vies de pagament? Si les coses gratis no es valoren com diuen, ara és el moment de fer-ho. Anem al copagament de la sanitat, però les autovies són intocables. El que no pot ser és que es pugui anar de Madrid a Màlaga o de La Corunya a Sevilla sense pagar ni un euro mentre que entre de Barcelona a Mataró -la més antiga de l'Estat- hi hagi peatge des de fa 40 anys.

El pitjor de tot és que l'increment amb nocturnitat i traïdoria significa que els catalans, en el conjunt de l'Estat, cada vegada pintem menys. Ens hem convertit en una mena de gra al cul d'Espanya. Allò de la conllevancia, que deia Ortega, és això. El que diguin o facin els catalans, a Madrid, ja no amoïna. Com diria Josep Pla: "no som res, però fa de mal dir" (1).

 

 

(1) La vida amarga, la Butxaca, Barcelona 2008, pàg. 25

Publicitat

9 Comentaris

Publicitat
#5 María Jesús, Barcelona, 31/07/2012 - 13:09

En otras zonas de España los gobiernos regionales construían autovías, algunas durante los 90, otras durante los 2000. En Cataluña se subvencionaba la nación y se mantenían cerradas las nuevas autovías durante años (¿quizás 3?) para no competir con la empresa acreedora de los partidos.

#4 Aleix, Bcn, 30/07/2012 - 23:13

El Xavier Rius va reconèixer en un article que va pagar un sopar de càtering a Macià Alavedra i Lluis Prenafeta quan estaven detinguts pel cas Pretòria: Així et va. Llavors donan's lliçons d'urbanitat als que reivindiquem #novullpagar.

#4.1 Xavier Rius, Barcelona, 31/07/2012 - 09:38

Em va servir de poc. Encara espero que em donguin una entrevista.

#4.2 Aleix, Bcn, 31/07/2012 - 13:05

Gràcies per la teva sinceritat, però si reconeixes que ho vas fer per interès, no millores gaire la cosa. Al capdevall els lectors tindran la impressió que tothom és igual d'immoral: els polítics, les concessionàries i els mitjans.

#3 Jordi Lloberas, Barcelona, 30/07/2012 - 10:00

'Quan una llei és injusta, el més correcte és desobeir-la'

Mahatma Gandhi.

#3.1 Tim, Bcn, 30/07/2012 - 11:14

No pagar multas por rotular solo en castellano.
Contra la inmersión.
Etc.
Se pilla antes a un hipócrita...
Mahatma Tim.

#2 Francesc, Calella, 29/07/2012 - 21:34

És molt fàcil colar-se als llocs perquè sí, però cal tenir en compte que en tota protesta o reivindicació cal trencar amb la legalitat vigent quan aquesta no és justa. Si no ho féssim, crec que a la llarga no serviria de res pagar per al transport.

#1 marc, BCN, 29/07/2012 - 12:18

Conclusió lògica, doncs, Xavier? No la diràs?

En un altre aspecte: no pagar al metro i rebre milions en subvencions per una activitat privada són comparables?

#1.1 Javi, Barcelona, 29/07/2012 - 21:35

Si no queréis pagar peajes quizá lo mejor sería presionar a la Caixa que es la verdadera propietaria de las autopistas Otra cosa, si CiU no hubiera robado tanto durante tantos años la Generalitat podría haber podido rescatarlas. Pero nada aquí siempre la culpa es de Madrit como dicen los analfabetos