Publicitat
La Punteta · 21 de Març de 2011. 10:24h.

XAVIER RIUS

Punt de mira

L'aeroport fantasma

L'1 d'octubre del 2010, en plena precampanya electoral, Felip Puig, va dir en declaracions a Catalunya Ràdio que l'Aeroport d'Alguaire "no té, d'alguna manera, suficient activitat. Amb l'aeroport d'Alguaire difícilment es podrà fer res en els propers anys".

El llavors delegat del Govern a Lleida, Miquel Pueyo, va ser el primer en reaccionar. A Pueyo aquestes declaracions li van recordar "els anys seixanta del segle passat, anys en què el règim franquista va jugar la carta de reforçar el distanciament entre Lleida i Barcelona" i quan "circulaven consignes mesquines del tipus 'Catalunya s'acaba a la Panadella'.

L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, es va enfilar per les parets perquè les manifestacions de l'ara conseller "representen un menyspreu important cap als ciutadans" de Lleida que "tenen dret a tenir un aeroport com el conjunt dels catalans".

Finalment, el cap de llista del PSC per Lleida, Joaquim Llena, va qualificar les crítiques com "un atac de gelosia". "No sé si aquest rebuig i menyspreu cap a l'aeroport de Lleida inclou també el rebuig cap al de La Seu d'Urgell", va burxar en al·lusió a l'alcalde d'aquest població i rival de CiU, Albert Batalla.

Batalla, en efecte, va haver de matisar el seu company de llista davant la la temença d'una fuga de vots: "No només valorem l'aeroport com un actiu de valor per a les comarques de Lleida, sinó que pretenem donar-li un impuls decidit per fer rendible la inversió i aprofitar-ho per dinamitzar l'economia".

Confesso que vaig pensar que, en plena precamanya, havia estat una de les habituals sortides de to de Felip Puig. Però uns dies després, el 4 d'octubre, des de la Fira del Préssec d'Alcarràs (Segrià), un lloc ideal per fer-ho, va contraatacar: "L'Aeroport de Lleida-Alguaire s'ha de gestionar com una empresa i no com una ONG".

Malauradament els fets li han donat la raó. Alguaire ja va néixer maleït el dia que el tripartit en ple va anar a inaugurar-lo, el 20 de gener del 2010, des de Barcelona en un Airbus 320. No sé si era la versió 320-100 o la 320-200, però amb una capacitat de 150 passatgers pot cobrir fins a 5.400 quilòmetres. Entre Barcelona i Lleida n'hi ha 150.

Ningú es va voler perdre la foto. Fins i tot el vicepresident Carod-Rovira es va afanyar a tornar en helicòpter -per escapar dels mitjans va haver de fer-ho des de l'aeròdrom d'Alfés- per no perdre aquell mateix dia un avió cap al Senegal -com se sap un país amb estrets vincles amb la cultura catalana- on hi anava en viatge oficial.

Però el que s'infla artificialment es desinfla naturalment amb les baixes successives de Vueling, Pyrenair i ara Ryanair. La línia aèria Barcelona-Lleida només ha tingut 421 passatgers en tres mesos. Un disbarat medioambiental. Segur que contaminava més aquest vol que tots els famosos 80km/h del conseller Saura.

En un territori disputat aferrissadament per CiU i PSC -al Pirineu s'han arribat a pispar alcaldes-, o fins i tot entre el PSC i ERC malgrat ser socis de govern i de Diputació, Alguaire havia de ser l'obra emblemàtica del tripartit a Ponent. Però paga la la pena invertir 95 milions d'euros en un aeroport amb unes previsions de 50.000 passatgers a l'any? Facin números.

Amb Alguaire tot van ser presses per enllestir una obra que no va enllestir mai Pujol. Potser per això la Sindicatura de Comptes va detectar també que el projecte -tot el projecte: l'àrea de manobres dels avions, l'edifici de serveis i els accesos- es va adjudicar a la mateixa empresa per procediment negociat en comptes de fer-ho per concurs públic com estableix la llei.

Encara que sigui de les Terres de l'Ebre, el millor article d'opinió que he llegit sobre Alguaire el va escriure el periodista Daniel Arasa el passat 23 de març del 2010 a La Vanguardia encertadament titulat amb la frase "Tirar dinero público. “Sólo tres personas -explicava- han utilizado el autobús que une Barcelona con el aeropuerto de Alguaire-Lleida en el primer mes de funcionamiento del nuevo aeródromo. De los 32 viajes previstos únicamente se efectuaron dos y el resto se anuló porque no había ni un solo usuario”.

La política aeroportuària a Catalunya està feta amb els peus, però no només per culpa de Madrid. A Barcelona tenim una flamant nova terminal -la T1- a la que que no es pot arribar ni en tren ni en metro. I a Alguaire un aeroport al que no hi arriba ningú. Alguaire se suma així a la llista d'aeroports fantasmes que han proliferat per tot l'Estat durant l'època de vaques grasses: Ciudad Real, Osca, Salamanca, Logronyo, Albacete, Burgos, Badajoz.

I, per cert, Quim Nadal què hi diu de tot plegat?

Publicitat

15 Comentaris

Publicitat
#15 Enric Gorina, Barcelona, 25/03/2011 - 11:51

I qui és el que volia anar amb avió a Lleida des de Barcelona, quan has d'estar a l'aeroport del Prat 1 hora abans viatge i anant amb l'AVE t'hi plantes en 1 hora? I a sobre tan sols has d'anar a l'estació de Sants.

#14 Frank, berga, 24/03/2011 - 21:55

Si el aeropuero se hubiera hecho en la Seu D`Urgell seguramente ahora tendria vuelos por la gente que vendria a Andorra pero como se hizo pensando en la capital pues a si va. Nadie cogera un avion para que le deje a 100 km de las pistas de ski y de esto seguro que la culpa la tiene Madrid.

#13 Cristina, Barcelona, 23/03/2011 - 13:28

Darrerament l'encertes sovint. Començes a semblar imparcial i tot, Rius. Dit això: tota la raó, quina forma de llençar diners això d'Alguaire, però no hi ha cap polític disposat a combatre les obsessions i complexos del territori..universitats, aeroports, parcs tecnològics..

#12 Marc, bcn, 22/03/2011 - 23:24

I espera't que ara Ryanair se'n va de Girona...

#11 pepe, andorra, 22/03/2011 - 19:11

joer, vaya genios, se embolsado una pasta en comisiones delante de vuestras narices, pq de esos 95 millones, mucho eurillos se ha ido en comisiones, que hacer un aeropuerto no es tan caro, siempre que no participen politicos, claro. Es lo mismo q en ciudad real, al final, son todos iguales.