Publicitat
La Punteta · 7 d'Abril de 2015. 07:20h.

XAVIER DEULONDER

L’AVE

Per què es deuria construir l’AVE? Si es va fer per modernitzar la xarxa ferroviària espanyola i facilitar, així, els desplaçaments i els transports, el fracàs ha estat rotund, tal com es desprèn d’un estudi presentat ara fa poc per la Fundació d'Estudis d'Economia Aplicada (Fedea), segons el qual, de les línies d’AVE no n’hi ha cap de rendible, és a dir, no és pas que l’AVE tingui pèrdues perquè algunes de les seves línies siguin deficitàries, sinó que deficitàries ho són totes les línies d’alta velocitat, fins i tot la de Madrid-Barcelona; en conseqüència, ara estaríem millor si d’AVE no se n’hagués construït enlloc, perquè tots els milions d’euros que s’hi han abocat a cabassos han estat diners llençats.

L’AVE és un fill de l’eufòria del ’92, en què com que amb les olimpíades de Barcelona no n’hi deuria haver prou, es va organitzar també una exposició internacional a Sevilla; aleshores, a Catalunya, el projecte de construir un tren d’alta velocitat va engrescar perquè s’hi veia un mitjà ràpid per connectar amb França —i, doncs, amb Europa— superant l’obstacle de la diferent amplada de via dels trens espanyols; per això, va causar estupor que la primera línia d’AVE que es construís fos la de Madrid-Sevilla; certament hauria estat més lògic una línia des d’Alacant fins a la frontera francesa passant per València i Barcelona, però, hauria estat de debò rendible? Precisament, a França, el país pioner en l’alta velocitat a Europa, s’estan repensant si van fer ben fet d’impulsar el TGV, del qual l’AVE n’és la imitació; d’altra banda, més d’una vegada s’ha dit que una línia d’alta velocitat entre Barcelona i París no tindria beneficis perquè per anar d’una d’aquestes dues ciutats a l’altra, l’avió sempre és una millor opció, tal com passa per anar de Barcelona a Madrid. Algú s’ha preguntat mai com és que als EUA no se’ls ha acudit construir un ferrocarril d’alta velocitat que uneixi Nova York amb San Francisco? Segons la lògica espanyola, aquest és un fet inconcebible, igual deurà ser que els americans estan perdent el tren del progrés i de la modernitat.

El 1992, encara semblava que Felipe González i el PSOE s’havien d’eternitzar a la Moncloa, però és que José María Aznar va posar com a objectiu del seu govern aconseguir que cada capital de província espanyola quedés unida amb Madrid mitjançant una línia d’AVE, projecte que, després, va ser assumit per Zapatero, i darrerament encara s’han anunciat noves inversions en l’alta velocitat; per tant, no ens trobem pas amb l’error d’un govern en concret. Com ha estat possible que, entre els assessors dels diferents governs que s’han succeït en els darrers decennis, no n’hi hagués cap capaç d’adonar-se del greu error que era l’AVE? O és que potser tot ha estat una operació per enriquir-se de sotamà alguns espavilats? Amb els nivells de corrupció que hi ha a Espanya, qualsevol cosa és possible; d’altra banda, a Itàlia un senyal de la gran corrupció que, vers 1990, va donar origen a l’escàndol de la Tangentopoli va ser la proliferació d’infraestructures de dubtosa utilitat.

Quin sentit deu tenir construir uns trens on no hi puja ningú? Perquè el nombre d’usuaris de totes les línies de l’AVE equival al de viatgers de la línia de TGV París-Lió. A més, que l’impacte econòmic de l’alta velocitat a les regions per on passa és neutre, o fins i tot, negatiu, deu ser fàcil de comprovar després de vint anys de funcionament de la línia Madrid-Sevilla. Com és que entre les noves forces polítiques espanyoles, no n’hi hagi cap que proposi aturar la construcció de l’AVE?

Publicitat
Publicitat

12 Comentaris

Publicitat
#9 Iñigo, Salou, 12/04/2015 - 08:28

Lo ves Xavier, también sabes escribir sin pus, decir cosas razonables......., sin necesidad de estar de acuerdo, pero sin ofender, menospreciar o insultar.
Es mas, creo tienes más comentarios y lectores.
Ahora has de intentar una crítica feroz a algo español, pero de forma respetuosa, tu puedes !!!

#8 Héctor, Barna, 11/04/2015 - 19:54

Adivina, adivinanza...¿qué comunidad autónoma española tiene todas sus capitales de provincia unidas por el AVE?

#7 Decat, Decat, 10/04/2015 - 17:53

Reflexió al nivell d'avi de casal de La Caixa. Manca de llums en aquest país...

#6 Marcos, Villena, 08/04/2015 - 19:11

El Ave, las autopistas, aeropuertos, son infraestructuras que nadie se puede pagar, que estrangulan los países, pero hay una especie humana inconsciente: los españoles. En el resto del mundo, no hay españoles y no caen en esa tremenda equivocación. Tenemos mal presente, peor futuro.

#5 Pedro, Caldes, 08/04/2015 - 18:25

Impacto negativo el AVE Madrid-Sevilla?
Por favor, no hable de lo que no sabe, usted no debe haber ído por Guadalajara, Ciudad Real, el tren las ha cambiado.
En cuanto al nivel de corrupción es tan elevado según usted supongo que es por Catalunya.

#5.1 Marc, Sabadell, 10/04/2015 - 14:07

Que els mafiosos i corruptes madrilenyos puguin anar el fi de setmana al pueblo de l'andalusia profunda de forma ràpida no vol dir que l'AVE sigui útil.. L'AVE no és més que una mostra de la corrupció, la megalòmania i la prepotència dels espanyols, és creuen potència mundial i són com el Marroc..

#5.2 ambaixadorCAT, UK, 10/04/2015 - 16:46

#5

Pedro,
realment creus que l'AVE ha ajudat a Guadalajara o Ciudad Real? El que hauria ajudat seria potenciar les empreses locals i fer infraestructures logístiques necessàries.
L'AVE no és útil per fer crèixer l'economia, ni produeix beneficis a les arques públiques, simplement és un ROBATORI.