Publicitat
La Punteta · 3 de Novembre de 2020. 07:41h.

JORDI TALARN BRICH

Teletreball i digitalització empresarial

En Charles Darwin va escriure el 1859 “L’origen de les espècies”. En aquesta obra, afirmava que totes les espècies d’ésser vius han evolucionat al llarg del temps mitjançant un procés de selecció natural. La formulació clàssica de selecció natural diu que les condicions d’un medi ambient afavoreixen o dificulten la reproducció dels organismes vius segons les seves peculiaritats. Resumint: els éssers que no s’adapten al mitjà on viuen, desapareixen.

Quan en Charles Darwin va establir la seva teoria pensava en els éssers vius, però podríem arribar a les mateixes conclusions sobre les empreses i la seva adaptació respecte el seu món i la societat. La que no s’adapta, té grans dificultats per evolucionar i sobreviure.

L’any 2009, enmig de la gran crisi més propera a l’actual, els professors Celso Garrido Noguera i Claudia Ortiz Guerrero, investigadors d’Economia de la Universitat Autònoma Metropolitana de Azcapotzalco de Mèxic, van escriure un estudi amb el títol “De crisis en crisis: la evolución reciente de las grandes empresas mexicanas”. La seva conclusió principal és que les crisis representen un punt d’inflexió important en els canvis de l’organització econòmica, fent que es manifestin els desequilibris y els problemes amb els que opera l’economia i les empreses. La capacitat de les empreses de trobar solucions per superar aquests desequilibris i problemes és el que les fa evolucionar i adaptar-se als nous temps.

En mig de la crisi actual provocada per la COVID-19, el teletreball s’ha presentat com una solució per evitar el contacte entre els treballadors a les empreses. I davant d’aquesta situació s’ha iniciat un debat sobre el teletreball que gira bàsicament al voltant dels drets i deures de les empreses i els treballadors des del punt de vista de l’àmbit laboral. I la pregunta és: Hem de debatre sobre el teletreball únicament des del punt de vista de drets i deures laborals?.  Si només fem aquest debat en particular, el teletreball no haurà sigut res més que un nyap davant la situació actual, però no una evolució que permeti millorar a les empreses i als treballadors davant dels reptes que representa la crisi econòmica que estem vivint o com una resposta eficient davant dels reptes que l’empresa té de cara al futur.

Si mirem el teletreball com aquell acte de treballar des de casa sense que es necessiti una presència física del treballador en un lloc específic de treball, podríem acceptar que el que estem fent aquests darrers temps és teletreball. Però realment és eficient tant des del punt de vista del treballador com de l’empresa?
El teletreball hauria de ser una de les conseqüències esperables de l’evolució que han de fer les empreses i que no és cap més que la seva digitalització. La digitalització de les empreses implica molt més que enviar els treballadors a casa amb un ordinador i una connexió de banda ampla. La digitalització requereix abandonar el paper, la implantació de tecnologia, eines digitals i recursos tecnològics per redefinir i optimitzar els processos interns i de treball. Bàsicament és l’adequació del model de negoci de l’empresa per adaptar-se al canvi que s’està produint a la societat i al nostre entorn. Fer treball des de casa sense fer tot aquest canvi intern de l’organització prèviament serà una solució temporal davant del COVID-19, però no serà cap millora efectiva de cara al futur de l’empresa.

I arribats a aquest punt, cal preguntar-se si les empreses realment estan fent front al repte de la seva digitalització. En un estudi que va fer Vodafone l’any 2019, s’arriba a la conclusió de que un 77% de les empreses havien invertit en digitalitzar algun aspecte de la seva estructura en els últims dos anys, però únicament el 28% d’elles havien creat un pla d’acció per portar a terme aquest procés de forma global. I sobre un tema tan bàsic com la facturació electrònica en un estudi realitzat per SERES l’any passat, únicament el 23,80% de les empreses petites i un 8,24% de les microempreses tenien implantada la factura electrònica, mentre que a les grans empreses eren el 22,48%.

Com a conseqüència, la resposta a la pregunta de si les empreses estan digitalitzades en general és un rotund no i tampoc està massa clar que hi hagi una aposta clara per gran part d’elles per fer efectiu aquest procés de canvi intern. Sense aquesta digitalització de les empreses, el teletreball no serà mai una forma efectiva de treballar.

Per tant, la digitalització de les empreses és un objectiu vital per a les empreses per poder subsistir i evolucionar davant dels reptes que ja ens marca el mercat actual. I les empreses no ho poden fer soles, han d’anar acompanyades per l’Administració Pública. En aquest sentit, el novembre de 2019, la consellera d’empresa Àngels Chacon amb la col·laboració de PIMEC, Foment del Treball, el Consell General de Cambres de Catalunya i el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya van presentar el programa ProAcció 4.0, amb l’objectiu d’accelerar la digitalització del teixit productiu català. Un bri d’esperança.

L’economia actual demana canvis i un d’ells és la digitalització. Les empreses s’han d’adaptar a aquesta nova situació i evolucionar per poder seguir donant resposta a les necessitats dels seus mercats i dels seus clients, però també com una eina d’optimització del seu funcionament. No fer-ho, és abocar-se a la desaparició.

Publicitat
Publicitat

2 Comentaris

Publicitat
#2 Timbaler , BCN , 18/11/2020 - 12:49

Bones idees que xoquen amb la realitat de un govern de sapastres

#1 Kropotkin, Bic, 17/11/2020 - 14:02

Lo que pasa es que esto se tenía que haber empezado a hacer en los 1990. Hemos perdido 30 años. Un escándalo, si tenemos en cuenta que esto es la Dinamarca del Sur y los catalanistas son muy inteligentes, aparte de sumamente astutos... Jua, jua, jua,...